Jakie posiadasz kompetencje miękkie? Czy zastanawiałeś się nad tym kiedykolwiek? I właściwie po co Ci ta wiedza? Umiejętności miękkie są cechami osobistymi potrzebnymi do odniesienia sukcesu w miejscu pracy i są one często związane z tym, jak pracujesz z innymi. Mówiąc wprost są to Twoje „umiejętności ludzkie”, dzięki którym możesz osiągać wyznaczone cele. Sprawdź się, pomoże Ci w tym darmowy TEST umiejętności społecznych.
W obecnych standardach zawodowych często czytamy, iż wymaganymi kwalifikacjami do podjęcia danej pracy są współpraca w grupie, kreatywność czy wysoka samodzielność. Te i inne umiejętności to kompetencje miękkie (soft skills), które różnią się znacznie od umiejętności twardych (hard skills). Te twarde są potwierdzone naukowo, bezpośrednio związane z pracą, o którą się starasz; załóżmy kompetencją twardą informatyka jest specjalistyczna wiedza dotycząca języka programowania i działania systemów informatycznych.
Twoje kompetencje miękkie
Pamiętaj, że bez względu na to o jaką pracę się ubiegasz, potrzebujesz przynajmniej kilku umiejętności miękkich. Dlaczego „potrzebujesz”? Ponieważ pracodawcy poszukują pracowników, którzy są w stanie skutecznie współpracować z innymi, którzy potrafią realnie rozwiązywać problemy, są w jakimś stopniu odporni na stres, a do tego potrafią aktywnie myśleć (plus wiele innych przymiotów 😉 ). Kompetencje miękkie (ang. soft skills), synonimy: umiejętności miękkie, umiejętności interpersonalne lub społeczne, to cechy i zdolności, które dotyczą zachowań, komunikacji, relacji interpersonalnych oraz ogólnego stylu pracy i bycia. Są to umiejętności, które niekoniecznie są związane z wiedzą techniczną (kompetencje twarde – hard skills) czy specjalistyczną wiedzą zawodową, ale mają ogromne znaczenie w życiu zawodowym i osobistym. Kompetencje miękkie to umiejętności, które mają związek z psychiką i oddziaływaniem społecznym, określają Twoje jako zachowanie człowieka.
Umiejętności społeczne określają Ciebie jako człowieka, Twoje zachowanie, osobowość, możliwość wykonywania danych zadań i postawy w rożnych sytuacjach. Asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, przywództwo, pewność siebie, zarządzanie sobą w czasie… Wszystko to jest niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu, jest w Tobie. Teraz należy „tylko” je odnaleźć, wytypować wysoko rotujące i pracować nad ich rozwinięciem. Mam nadzieję, że w ich określeniu pomoże Ci test, który możesz pobrać pod koniec artykułu.
Czy kompetencje miękkie są wrodzone?
Kompetencje miękkie nie są w pełni wrodzone, choć pewne predyspozycje osobowościowe mogą ułatwiać ich rozwijanie. Na ogół są to umiejętności, które można i warto kształtować przez całe życie. Wpływ na to mają różnorodne czynniki, takie jak wychowanie, doświadczenia życiowe, edukacja oraz świadome działania mające na celu ich rozwój.
Przykładowo, osoba, która od dziecka była zachęcana do otwartej komunikacji i empatii, prawdopodobnie będzie lepiej rozwinięta w tych aspektach niż osoba, która dorastała w mniej sprzyjającym środowisku. Niemniej jednak, nawet w dorosłym życiu można skutecznie pracować nad rozwojem kompetencji miękkich poprzez różne formy szkoleń, coaching, czy też poprzez praktyczne stosowanie ich w codziennych sytuacjach.
Jakie wyróżniamy kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie łączymy z cechami osobowości, umiejętnościami interpersonalnymi i osobistymi, a dokładniej:
1. Umiejętności osobiste, czyli wszystko co dotyczy Ciebie.
- zarządzanie sobą w czasie
- inteligencja emocjonalna
- samomotywacja (motywacja 3.0)
- asertywność
- kreatywność (twórcze myślenie)
- radzenie sobie ze stresem
2. Umiejętności interpersonalne, czyli wszystko co robisz w komunikacji z innymi ludźmi.
- motywowanie innych do pracy
- współpraca w zespole
- delegowanie zadań
- zdolności perswazji i negocjacji
- rozwiązywanie konfliktów
- krytyczne myślenie
- autoprezentacja
- przywództwo
- umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej (komunikacja międzyludzka)
Kompetencje miękkie to szeroko pojęty temat, ale możemy przedstawić najważniejsze z nich tj.:
- Asertywność (trzyczęściowy cykl wraz z testem – zacznij tu Komunikat Ja)
- Autoprezentacja (Autentyczna autoprezentacja)
- Automotywacja (Pozafinansowa motywacja pracowników)
- Komunikacja & budowanie relacji (Jak dogadać się z ludźmi? Co powstrzymuje cię przed skuteczną komunikacją? Cztery kluczowe obszary skutecznej komunikacji Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia + e-book „Mini Trening”)
- Komunikacja niewerbalna (Mowa ciała)
- Komunikacja werbalna (Czym jest komunikacja werbalna?)
- Aktywne słuchanie (Model czworga uszu Zasady aktywnego słuchania
Techniki aktywnego słuchania. Test) - Osiąganie stawianych celów (Efekt kuli śnieżnej)
- Dążenie do sukcesu, wytrwałość, charyzma (Czy jestem charyzmatyczny? test)
- Etyka i wartości
- Gotowość do uczenia się
- Inteligencja emocjonalna EQ (Artykuł z testem)
- Kontrola emocjonalna (Jak reagować na krytykę?)
- Kreatywność (Proces twórczy. Test)
- Radzenie sobie z problemami (5 sposobów rozwiązywania konfliktów Konflikt. Jak sobie z nim radzić?)
- Kultura osobista (I kto tu kłamie?)
- Nawiązywanie kontaktu (Jaki masz styl komunikowania się?)
- Negocjowanie (6 etapów skutecznych negocjacji, czyli jak dobrze negocjować?)
- Krytyczne myślenie (Krytyczne myślenie. W czym Ci pomoże?)
- Zarządzanie sobą w czasie (Czym jest „sławne” zarządzanie sobą w czasie? Techniki zarządzania sobą w czasie Matryca priorytetów Eisenhowera Złodzieje czasu Prokrastynacja)
- Orientacja na działanie (Czy jesteś wielozadaniowy? Test Jak przeprowadzić burzę mózgów? Mapa myśli, 5xWHY)
- Pewność siebie (Poczucie wartości siebie. Test)
- Przywództwo (Czy posiadasz cechy lidera? Test)
- Radzenie sobie ze stresem (Dobry, motywujący stres Eustres)
- Współpraca w zespole (Praca zespołowa)
- Wywieranie wpływu na ludzi (Społeczny dowód słuszności Techniki manipulacji)
- Występowanie publiczne (Stres przed wystąpieniami publicznymi. Glossofobia Efekt pierwszego wrażenia)
- Samodzielność
Kompetencje miękkie a praca zawodowa
Wielu pracodawców, firm świadomie lub nie, poszukuje osób o rozwiniętych umiejętnościach społecznych. Oczekuje się od potencjalnego pracownika organizacji pracy własnej, samodzielności, kreatywności, nastawienia na dążenie do celu lub umiejętności pracy w zespole. Firmy zatrudniają pracowników z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, ponieważ są oni bardziej efektywni w pracy, zwłaszcza w interakcjach z ludźmi. To ma szczególne znaczenie w przypadku stanowisk, gdzie wymagany jest kontakt twarzą w twarz z klientami i nie myślę tu wyłącznie o działach sprzedaży czy obsługi klienta. Bo kompetencje miękkie są często niezbędne dla efektywności oraz produktywności jakiegokolwiek biznesu.
Twoje kompetencje miękkie TEST
Wstępem testu zaproponuję krótkie ćwiczenie: przygotuj listę Twoich umiejętności miękkich. Wypisz przynajmniej 3, które określają Cię w stopniu mocno zadowalającym, następnie pobierz i rozwiąż test i porównaj oba wyniki. Czy wyniki pokryły się? Które z Twoich umiejętności miękkich są najbardziej rozwinięte? Które z nich według Ciebie są lub byłby najbardziej przydatne w Twojej pracy? Sporządź kompletną listę swoich 3-5 umiejętności miękkich. Możesz je włączyć do CV i listu motywacyjnego, a przede wszystkim pracuj nad tymi, dla Ciebie najważniejszymi.
Sprawdź jakie kompetencje miękkie posiadasz, pobierz darmowy test w formacie pdf:
⇒ TEST KOMPETENCJI MIĘKKICH DLA DOROSŁYCH WRAZ Z OMÓWIENIEM
⇒ TEST KOMPETENCJI MIĘKKICH DLA MŁODZIEŻY (WIEK 14+) WRAZ Z OMÓWIENIEM
Podsumowując pamiętaj, że etykieta „miękkie” może sugerować, że są one mniej ważne od kompetencji twardych (technicznych umiejętności). W rzeczywistości tak nie jest, jeżeli popatrzymy na to ze strony zawodowej to mawia się, że: „Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych”. Więc nie lekceważ umiejętności społecznych i interpersonalnych. Nawet jeśli masz mocne strony w dziedzinie technicznej czy akademickiej, to brak kompetencji miękkich może cię powstrzymać przed osiągnięciem pełnego potencjału. Często to właśnie umiejętności miękkie decydują o tym, jak dobrze radzisz sobie w trudnych sytuacjach, jak efektywnie współpracujesz z innymi i jak skutecznie realizujesz swoje cele. Dlatego warto je kultywować i rozwijać na równi z kompetencjami twardymi.
Lektury warte polecenia:
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. Antykwa, 2005 (uwielbiam:-) )
- Goleman D.: Inteligencja emocjonalna; Poznań, Wyd. Media Rodzina, 1997 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Krajewska Anna: Kompetencje personalne i społeczne, Wyd. Ekonomik, 2018 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Lęgowicz A.: Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych, Wyd. Difin, 2014 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Na koniec mam prośbę, wykaż swoje umiejętności miękkie i empatię, jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką, zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook, LinkedIn. Za każdy odzew dziękuję!
02/07/2019 o 20:59
ważne rzeczy, niewielu sobie zdaje sprawę 😉
15/06/2019 o 07:57
Ważne i niedoceniane kompetencje 🙂
22/06/2019 o 00:02
Dokładnie tak, niestety… Pozdrawiam Olu 🙂
16/11/2018 o 11:51
super
07/07/2018 o 09:54
A to bardzo fajne jest. Muszę przemycić w teamie w pracy 🙂 Ciekaw jestem efektów 🙂
07/07/2018 o 23:47
Dziękuję i powodzenia 🙂
04/07/2018 o 13:19
Wydaje mi się, że jestem dość asertywna. Jeśli ktoś mi wepchnie się w kolejce, potrafię go spokojnie upomnieć.
06/07/2018 o 19:14
Magda i bardzo się cieszę. Zdrowa, naturalna asertywność zawsze jest na tak 🙂
27/04/2018 o 20:58
W pracy z ludźmi kompetencje miękkie są bardzo ważne.
20/04/2018 o 05:45
Warto poświęcić więcej niż jedną chwilę na poznawanie siebie, swoich słabości i mocnych stron. 🙂
26/04/2018 o 23:37
Iza oczywiście, że tak, wiedza o sobie jest naszą „powinnością” 🙂
20/04/2018 o 05:39
Solidna paczka materiału do przerobienia. 😉
26/04/2018 o 23:38
Wojciechu oj tak, duuużo tego 🙂 Ale wszystko o zrobienia, małymi krokami 🙂
19/04/2018 o 21:47
Bardzo ciekawy wpis! Lece rozwiązać test!
26/04/2018 o 23:38
Olga – przyjemności i dobrego kierunku 🙂