Jakie posiadasz kompetencje miękkie? Czy zastanawiałeś się nad tym kiedykolwiek? I właściwie po co Ci ta wiedza? Umiejętności miękkie są cechami osobistymi potrzebnymi do odniesienia sukcesu w miejscu pracy i są one często związane z tym, jak pracujesz z innymi. Mówiąc wprost są to Twoje „umiejętności ludzkie”, dzięki którym możesz osiągać wyznaczone cele. Sprawdź się, pomoże Ci w tym darmowy TEST umiejętności społecznych.
W obecnych standardach zawodowych często czytamy, iż wymaganymi kwalifikacjami do podjęcia danej pracy są: współpraca w grupie, kreatywność czy wysoka samodzielność. Te i inne umiejętności to kompetencje miękkie (soft skills), które różnią się znacznie od umiejętności twardych (hard skills). Te twarde są potwierdzone naukowo, bezpośrednio związane z pracą, o którą się starasz; załóżmy kompetencją twardą informatyka jest specjalistyczna wiedza dotycząca języka programowania i działania systemów informatycznych.
Twoje kompetencje miękkie
Pamiętaj, że bez względu na to o jaką pracę się ubiegasz, potrzebujesz przynajmniej kilku umiejętności miękkich. Dlaczego „potrzebujesz”? Ponieważ pracodawcy poszukują pracowników, którzy są w stanie skutecznie współpracować z innymi, którzy potrafią realnie rozwiązywać problemy, są w jakimś stopniu odporni na stres, a do tego potrafią aktywnie myśleć (plus wiele innych przymiotów 😉 ) Kompetencje miękkie to umiejętności, które mają związek z psychiką i oddziaływaniem społecznym, określają Twoje jako zachowanie człowieka. Na szczęście dla każdego z nas „posiadamy” je w sobie, dzięki czemu można je rozwijać i rozbudowywać. Umiejętności społeczne określają Ciebie jako człowieka, Twoje zachowanie, osobowość, możliwość wykonywania danych zadań i postawy w rożnych sytuacjach. Asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, przywództwo, pewność siebie, zarządzanie sobą w czasie… Wszystko to jest niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu, jest w Tobie. Teraz należy „tylko” je odnaleźć, wytypować wysoko rotujące i pracować nad ich rozwinięciem. Mam nadzieję, że w ich określeniu pomoże Ci test, który możesz pobrać pod koniec artykułu.
Jakie wyróżniamy kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie łączymy z cechami osobowości, umiejętnościami interpersonalnymi i osobistymi, a dokładniej:
1. Umiejętności osobiste – czyli wszystko co dotyczy Ciebie
- zarządzanie sobą w czasie
- inteligencja emocjonalna
- samomotywacja (motywacja 3.0)
- asertywność
- kreatywność (twórcze myślenie)
- radzenie sobie ze stresem
2. Umiejętności interpersonalne – czyli wszystko co robisz w komunikacji z innymi ludźmi
- motywowanie innych do pracy
- współpraca w zespole
- delegowanie zadań
- zdolności perswazji i negocjacji
- rozwiązywanie konfliktów
- krytyczne myślenie
- autoprezentacja
- przywództwo
- umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej (komunikacja międzyludzka)
Kompetencje miękkie to szeroko pojęty temat, ale możemy przedstawić najważniejsze z nich tj.:
- Asertywność (trzyczęściowy cykl wraz z testem – zacznij tu)
- Autoprezentacja (autentyczna autoprezentacja)
- Automotywacja (pozafinansowa motywacja pracowników)
- Budowanie relacji (jak dogadać się z ludźmi?)
- Osiąganie stawianych celów (efekt kuli śnieżnej)
- Dążenie do sukcesu, wytrwałość
- Etyka i wartości
- Gotowość do uczenia się
- Inteligencja emocjonalna EQ (artykuł z testem)
- Komunikacja niewerbalna (mowa ciała)
- Komunikacja werbalna (czym jest komunikacja werbalna?)
- Aktywne słuchanie (model czworga uszu, techniki aktywnego słuchania + test)
- Kontrola emocjonalna (jak reagować na krytykę?)
- Kreatywność (proces twórczy – artykuł z testem)
- Radzenie sobie z problemami (5 sposobów rozwiązywania konfliktów)
- Kultura osobista (i kto tu kłamie?)
- Nawiązywanie kontaktu (jaki masz styl komunikowania się?)
- Negocjowanie
- Krytyczne myślenie
- Organizacja pracy własnej – zarządzanie sobą w czasie (matryca priorytetów Eisenhowera, złodzieje czasu)
- Orientacja na działanie
- Pewność siebie (poczucie wartości siebie wraz testem samooceny)
- Prowadzenie prezentacji (w tym m.in. efekt pierwszego wrażenia)
- Przywództwo (czy posiadasz cechy lidera?)
- Radzenie sobie ze stresem (dobry, motywujący stres – eustres)
- Współpraca w zespole (praca zespołowa)
- Wywieranie wpływu na ludzi (społeczny dowód słuszności, techniki manipulacji)
- Samodzielność
Kompetencje miękkie a praca zawodowa
Wielu pracodawców, firm świadomie lub nie, poszukuje osób o rozwiniętych umiejętnościach społecznych. Oczekuje się od potencjalnego pracownika organizacji pracy własnej, samodzielności, kreatywności, nastawienia na dążenie do celu lub umiejętności pracy w zespole. Firmy zatrudniają pracowników z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, ponieważ są oni bardziej efektywni w pracy, zwłaszcza w interakcjach z ludźmi. To ma szczególne znaczenie w przypadku stanowisk, gdzie wymagany jest kontakt twarzą w twarz z klientami i nie myślę tu wyłącznie o działach sprzedaży czy obsługi klienta. Bo kompetencje miękkie są często niezbędne dla efektywności oraz produktywności jakiegokolwiek biznesu.
Twoje kompetencje miękkie TEST
Wstępem testu zaproponuję krótkie ćwiczenie: przygotuj listę Twoich umiejętności miękkich. Wypisz przynajmniej 3, które określają Cię w stopniu mocno zadowalającym. Następnie pobierz i rozwiąż test i porównaj oba wyniki. Czy wyniki pokryły się? Które z Twoich umiejętności miękkich są najbardziej rozwinięte? Które z nich według Ciebie są lub byłby najbardziej przydatne w Twojej pracy? Sporządź kompletną listę swoich 3-5 umiejętności miękkich. Możesz je włączyć do CV i listu motywacyjnego, a przede wszystkim pracuj nad tymi, dla Ciebie najważniejszymi.
Sprawdź jakie kompetencje miękkie posiadasz, pobierz darmowy test w formacie pdf:
Twoje kompetencje miękkie, KLIKNIJ:
TEST KOMPETENCJI MIĘKKICH
Podsumowując pamiętaj, że etykieta „miękkie” może sugerować, że są one mniej ważne od kompetencji twardych (technicznych umiejętności). W rzeczywistości tak nie jest, jeżeli popatrzymy na to ze strony zawodowej to mawia się, że: „Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.”
Lektury warte polecenia:
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. Antykwa, 2005 (uwielbiam:-) )
- Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi; Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004 Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami; Wyd. Wolters Kluwer, 2016 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Goleman D.: Inteligencja emocjonalna; Poznań, Wyd. Media Rodzina, 1997 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Goleman D.: Inteligencja społeczna; Poznań, Wyd. Rebis, 2007 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Krajewska Anna: Kompetencje personalne i społeczne, Wyd. Ekonomik, 2018 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Lęgowicz A.: Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych, Wyd. Difin, 2014 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Na koniec mam prośbę, wykaż swoje umiejętności miękkie i empatię. Jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką, zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook, LinkedIn. Za każdy odzew dziękuję!
17/05/2020 o 23:51
Co do pytania nr 7 też mam wątpliwości: czy dobry przywódca do wszystkich podchodzi tak samo? Niezależnie od ich cech osobistych?
17/05/2020 o 23:44
Bardzo mi się podoba ta strona, chętnie pobuszuję dłużej 🙂 jednak w teście umiejętności miękkich jest chyba błąd w pytaniu nr 6 – powinno być odwrotnie punktowane. Wpadłam na to, bo zarządzanie czasem jest na pewno moją mocną stroną 🙂
13/12/2019 o 08:33
“kompetencje miękkie (soft skills), które różnią się znacznie od umiejętności twardych (soft hard)” – czy te drugie nawiasy na pewno są ok? nie “hard skills”?
13/12/2019 o 10:25
Aniu oczywiście, jest błąd! Bardzo dziękuję za uważność i informację. Już poprawiłam tego nielogicznego chochlika 🙂
02/07/2019 o 20:59
ważne rzeczy, niewielu sobie zdaje sprawę 😉
15/06/2019 o 07:57
Ważne i niedoceniane kompetencje 🙂
22/06/2019 o 00:02
Dokładnie tak, niestety… Pozdrawiam Olu 🙂
16/11/2018 o 11:51
super
07/07/2018 o 09:54
A to bardzo fajne jest. Muszę przemycić w teamie w pracy 🙂 Ciekaw jestem efektów 🙂
07/07/2018 o 23:47
Dziękuję i powodzenia 🙂
04/07/2018 o 13:19
Wydaje mi się, że jestem dość asertywna. Jeśli ktoś mi wepchnie się w kolejce, potrafię go spokojnie upomnieć.
06/07/2018 o 19:14
Magda i bardzo się cieszę. Zdrowa, naturalna asertywność zawsze jest na tak 🙂
27/04/2018 o 20:58
W pracy z ludźmi kompetencje miękkie są bardzo ważne.
20/04/2018 o 05:45
Warto poświęcić więcej niż jedną chwilę na poznawanie siebie, swoich słabości i mocnych stron. 🙂
26/04/2018 o 23:37
Iza oczywiście, że tak, wiedza o sobie jest naszą “powinnością” 🙂
20/04/2018 o 05:39
Solidna paczka materiału do przerobienia. 😉
26/04/2018 o 23:38
Wojciechu oj tak, duuużo tego 🙂 Ale wszystko o zrobienia, małymi krokami 🙂
19/04/2018 o 21:47
Bardzo ciekawy wpis! Lece rozwiązać test!
26/04/2018 o 23:38
Olga – przyjemności i dobrego kierunku 🙂