Poczucie własnej wartości + Test.
kompetencje miękkie kursy

Temat najtrudniejszy. Czym jest dla Ciebie poczucie własnej wartości? Czy czujesz się czasem gorsza, bezwartościowa, a Twoja samoocena podpowiada Ci tylko krytyczne słowa? Jeżeli choć nieco tak, to przeczytaj poniższy tekst.

Zaniżone poczucie własnej wartości zwykle współtowarzyszy takim emocjom, jak: smutek, zawstydzenie, brak pewności siebie, dokonywanie niekorzystnych porównań społecznych z osobami, które są lepsze w jakiejś dziedzinie. Do tego dochodzi nadmierna samokrytyka, poczucie bezwartościowości, stawianie sobie nierealistycznych wymagań i uzależnianie oceny swojej osoby od oceny innych.

Poczucie własnej wartości to wewnętrzna postawa wobec siebie. Wywodzi się z osądu o sobie – jak większość bierzemy pod uwagę właściwości fizyczne, psychiczne i społeczne. Poprzez samoocenę pozytywną – negatywną wyrażamy siebie, możemy przyjąć postawę osoby pewnej siebie lub tej niepewnej (na końcu tekstu test samooceny). Fizycznie, intelektualnie czujemy się lepsi lub gorsi.

Poczucie własnej wartości

.

Poczucie własnej wartości + Test.

 

Osoba o zaniżonym poczuciu własnej wartości pozwala się wykorzystywać (!), nie broni swoich praw, a potrzeby innych przedkłada nad własne.

Tworzy to poczucie dyskomfortu, dlatego czasami taka osoba stara się ukryć prawdziwy stan rzeczy, nawet przed samym sobą – maskując niską samoocenę, przesadnie podkreślając własną moc albo skierowując swoją wrogość i frustrację na innych. Często swoje braki zastępuje agresją, cwaniactwem, zarozumialstwem czy arogancją. Temat związany z silnie z postawami w asertywności.

Poczucie własnej wartości + Test.

Niskie poczucie własnej wartości jest związane z potrzebą spełnienia materialnego. Czujemy się tym pewniej, im więcej dóbr posiadamy, budując na swój temat pozytywny sygnał dla społeczeństwa. Może w ten sposób kierujemy się też podświadomą potrzebą złagodzenia wewnętrznego, psychologicznego dyskomfortu wywołanego uczuciem bycia gorszym?

Niskie poczucie własnej wartości wynika z pracy jaką wykonujemy. Albo z braku posiadania takowej. Dyskomfort odczuwają Ci, którzy uważają że ich praca jest niżej sytuowana społecznie. Przykładów jest mnóstwo – sytuacji gorszących jeszcze więcej.

Niskie poczucie własnej wartości bierze się z niedoskonałości (wg nas) wyglądu fizycznego. Niestety, jest on często jednym z głównych kryteriów. Im krytyczniej odbieramy siebie, tym niższa nasza opinia. Wniosek jest jeden – jeżeli nie wyglądasz jak schemat swojego „idealnego ja” obniżasz swoje poczucie wartości. 

 

Jak określać swoje JA? 

Dochodzimy do swoich wewnętrznych określeń, więc swój obraz możesz podzielić na składowe: ja realne, ja idealne i ja powinnościowe:

Ja realne

prawdziwy, rzeczywisty obraz na swój temat m.in. umiejętności, wiedza, zdolności, cechy czyli „Jaki jestem?”

Ja idealne

można iść w kierunku ideału, czyli „Jaki chciałbym być?”, moje pragnienia, marzenia, aspiracje

Ja powinnościowe

 często w zależności od środowiska w którym żyjemy, wszystko to co mówi o tym co powinniśmy robić i „Jaki powinienem być?”, to pewnego rodzaju wymogi i ramy

Odpowiedz sobie na każde Ja. Tylko pamiętaj, że rozbieżność między Ja realnym a Ja idealnym prowadzi do przeżywania emocji, składających się na syndrom depresyjny – smutek, rozczarowanie, apatia. Natomiast rozbieżność między Ja realnym a Ja powinnościowym powoduje tzw. syndrom agitacji, czyli silne uczucia, jak niepokój, strach, poczucie winy i wstyd. Ja i Ty, każdy tak odczuwa, różnica polega na stopniu i umiejętności radzenia sobie, a właściwie przekucia tych syndromów w pozytywne emocje.   

 

I co z tym wszystkim zrobić?

Aby wzmocnić poczucie własnej wartości trzeba pokochać się bezwarunkową miłością… 😉 

.

Poczucie własnej wartości + Test.

 

Z ciekawych pozycji książkowych, których o tej tematyce jest wiele, polecam książkę psychoterapeuty Nathaniela Branden – „6 filarów poczucia własnej wartości”. W lekturze znajdziemy wszystko na temat samooceny i poczucia własnej wartości. Przytoczone w tytule 6 filarów poczucia własnej wartości to:

  • Praktyka świadomego życia
  • Praktyka samoakceptacji
  • Praktyka odpowiedzialności za siebie
  • Praktyka asertywności
  • Praktyka życia celowego
  • Praktyka integralności osobistej

.

Poczucie własnej wartości + Test.

 

Ostatnie słowa: jeżeli nie polubisz siebie za własną wyjątkowość, nigdy nie będziesz szczęśliwa. Wiesz, zawsze znajdzie się ktoś wyższy, szczuplejszy, mądrzejszy, zaradniejszy, zamożniejszy itd. Po prostu nie da się być najlepszym w każdej dziedzinie, takie standardy i wymagania są niemożliwe do zrealizowania. A przede wszystkim pierwsze z czym powinno Ci się kojarzyć poczucie własnej wartości to autoempatia. To bycie przy sobie, akceptowanie swoich słabości – tak jak walczysz o bliskiego, walcz o siebie.

Poczucie własnej wartości – polecany kurs: 

  • Poczucie własnej wartości, LifeArchitect  – KLIK po kurs
    lifearchitect.pl
  • Pewność siebie w relacjach, LifeArchitect  – KLIK po kurs
    lifearchitect.pl
  • Jak być szczęśliwym, LifeArchitect  – KLIK po kurs 
lifearchitect.pl

Poczucie własnej wartości – lektury warte polecenia:

  • Branden Nathaniel, 6 filarów poczucia własnej wartości, Wyd. Feeria, 2016  – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Dorota Gromnicka, Jak zbudować poczucie własnej wartości, Wyd. Edgard, 2013  – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Sharon Wegscheider-Cruse, Poczucie własnej wartości, Wyd. GWP, 2015  – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl

 

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. facebook. Za każdy odzew dziękuję!

kompetencje miękkie kursy

6 komentarze dla “Poczucie własnej wartości + Test.”

  1. No cóż wiszę na granicy, jak zwykle zresztą, czas wziąć się za siebie 😉

  2. Pracując na co dzień z młodzieżą widzę jak bardzo niskie poczucie własnej wartości mają. A całość tego, co jest z tym związane wyładowują głównie na rówieśnikach.

  3. Bardzo przydatny tekst. Niestety wiele z nas ma problem z akceptacją swojej osoby. Wynika to często z kompleksów nawet naszych rodziców, które potem przechodzą na nas. Ale zawsze mam wrażenie, że gdybym byłq aż tak pewna siebie to ludzie odbieraliby mnie jako wywyższającą się etc.
    Dziekuję za tekst. Wroce sobie do niego nie raz 🙂

    1. katarzyna napisał(a):

      Creativevibes a ja dziękuję za ten komentarz. Bo tak jak mówisz, w dużej mierze kształtują nas rodzice jako, pierwsze naturalne środowisko. I rośniemy w tym, a jak dorośli ludzi wychodzą pewne nasze zahamowania… Pozdrwiam Kasia

  4. W moim poczuciu własnej wartości samoakceptacja jest na przyzwoitym poziomie, ale gorzej z tą pozytywną oceną siebie… Zawsze mam wrażenie, że mogę więcej, mogę lepiej, że nigdy nie jest tak jak do końca być powinno. Niemniej walczę, wykonam ćwiczenie ze swoim imieniem, chociaż czuję, że nie przyjdzie mi to łatwo 😛

    1. katarzyna napisał(a):

      Pamiętam z jednego szkolenia że kobiety często wpisywały przymiotnik jakiś negatywny. Ogólnie wiele z nas jest dla siebie bardzo krytyczna….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.