Stanowisko indywidualne czy praca zespołowa – co pasuje do Ciebie? I czy tak naprawdę potrafisz współpracować w zespole? Na tak postawione pytanie wielu z nas odpowie: oczywiście, co za problem jest dogadać się z innymi ludźmi. Nic bardziej mylnego, każdy z nas ma swój punkt widzenia na pewne sprawy, zapominając, że zadaniem jest wspólne działanie, by osiągnąć cel. Część z nas unika też tego typu zadań, ponieważ w ich odczuciu ludzie są po prostu… męczący. Sprawdź, czym objawia się właściwa praca w grupie?
Czym jest praca zespołowa?
Praca zespołowa to nic innego jak połączenie wysiłku i umiejętności kilku osób, co może, a nawet powinno przynieść znacznie lepsze efekty niż praca indywidualna – efektywność współpracy najszybciej zobaczysz na boisku piłkarskim. Przekładając to na język zawodowy, większość pracodawców oczekuje od nas tej kompetencji miękkiej. Po co? Oczywiście w celu zwiększenia skuteczności naszego działania. Co z tego, że masz swoje oddzielne stanowisko pracy np. handlowca, skoro nie potrafisz porozumieć się w najprostszych sprawach z logistyką, marketingiem lub działem windykacji?
Współpraca w zespole to konkretny cel, przepływ informacji (!), komunikacja, wzajemna pomoc, zrozumienie. Najmocniejszym przykładem będą tu całe jednostki, grupy ludzi, których zadaniem jest przygotowywanie wspólnego projektu np. kampanii reklamowej. Oczywiście zespół ma lidera, który w odpowiednio nim kieruje. Ale nie tylko pracą w grupie człowiek żyje i istnieje wiele stanowisk pracy, gdzie sam sobie jesteś sterem i okrętem, spójrz więc na zalety i wady pracy zespołowej:
Co wpływa na satysfakcjonującą pracę zespołową?
Praca zespołowa to praca w mniejszej lub większej grupie ludzi, która ma do osiągnięcia wspólny cel. W takim działaniu pomocne będą:
- jasny kierunek działania, czyli precyzyjnie wytyczony cel, z podziałem na role, zadania i indywidualną odpowiedzialność,
- bardzo dobra komunikacja międzyludzka, oparta na aktywnym słuchaniu, komunikacji niewerbalnej i werbalnej,
- wzajemny szacunek, życzliwość, poczucie wspólnoty i przynależności, atmosfera pracy,
- możliwość aktywnej i bezpośredniej wymiany informacji, także poprzez odpowiednie narzędzia,
- współpraca wszystkich członków zespołu, partnerstwo,
- odpowiedzialny i charyzmatyczny lider o autorytecie nieformalnym,
- dobry podział pracy i organizacja na role.
Lider
Swoim postępowaniem całość spina lider, przywódca (szef, kierownik), który nadaje odpowiedni kurs działaniom, organizuje (ustala normy działania, okres czasu), motywuje, ocenia, rozwiązuje konflikty i problemy. Lider zespołu pełni funkcję wiodącą, przy czym należy pamiętać, że „ryba psuje się od głowy”, więc jego działania są bardzo ważną umiejętnością.
Jesteś indywidualnością
Praca zespołowa to ludzie, którzy mają działać w grupie, ale zawsze są indywidualnymi jednostkami. Różnimy się przecież sposobem i szybkością wykonywania danej pracy, osobowością (ekstrawertyk introwertyk lub ambiwertyk), stylem komunikacji, umiejętnościami społecznymi. Jednakże to właśnie pewna różnorodność daje siłę grupie, warto chociaż wspomnieć o burzy mózgu i możliwościach z niej płynących (przeczytaj co wspomaga kreatywne myślenie).
Co pomoże Ci w efektywnej pracy zespołowej?
1. Cel
Jeśli nie wiesz co masz (co macie) osiągnąć, nie warto zaczynać pracy. Jak takie działanie ma mieć sens, skoro nie wiemy w jakim kierunku zmierzamy i nie mamy założeń efektu ostatecznego? Dlatego podstawą jest zawsze jasno wytyczony cel, który zwiększa szansę na granie do wspólnej bramki.
2. Komunikacja społeczna
Słowo klucz, który ma zastosowanie na wielu płaszczyznach, ponieważ komunikacja daje nam szansę na wymianę myśli, współdziałanie, podążanie w tym samym kierunku. Dzięki niej dowiadujemy się co czują i myślą inni, a także możemy wyrazić siebie. Wszystko powyższe daje Ci, nam prawidłowe relacje.
Dzięki właściwej komunikacji w zespole otrzymasz informacje, ale także unikniesz konfliktów, które przeważnie tworzą się na tle niezrozumienia, wadliwej komunikacji lub w ogóle jej braku. Pamiętaj, że celem wypowiedzi nie jest to co chcesz powiedzieć, ale to co dzięki temu chcesz osiągnąć. Właściwe porozumiewanie się w zespole to miks komunikacji werbalnej, niewerbalnej, aktywnego słuchania. Więcej informacji uzyskasz w darmowym e-booku „Komunikacja międzyludzka”, jednak możemy zasygnalizować tu pewne aspekty.
Komunikacja w zespole to:
- czytelny, jasny, zrozumiały komunikat (odpowiedni przekaz i język),
- aktywne słuchanie (słuchanie a nie tylko słyszenie, techniki tj. parafrazowanie, pytania otwarte, klaryfikacja),
- dostęp do wszelkich informacji,
- rozwiązywanie konfliktów i problemów, unikanie barier komunikacyjnych.
3. Odpowiedzialność
Odpowiedzialność za swoje działania i za pracę zespołu. To poczucie, że jesteś częścią grupy, a Twój należyty wkład, aktywność i sumienność przynosi mu wymierne efekty i ma wpływ na ostateczny cel. Oczywiście odpowiedzialność wynika z Twojej roli w zespole, ilości i wagi zadań, a także uprawnień – wszystko to musi być od początku jasne i czytelne.
4. Synergia
Synergia to siła i efekt wynikające z pracy zespołowej i które są o wiele wyższe, niż te, które możesz osiągnąć w indywidualnej pracy. Mówiąc wprost: w grupie siła, bo czasem 2+2=5! Poprzez pracę zespołową możesz czerpać z wiedzy, doświadczenia i umiejętności równie świetnych ludzi jak Ty. Napędzajcie się wzajemną wymianą myśli, genialnymi pomysłami.
5. Asertywność
Osoba asertywna to człowiek pewny siebie, zadowolony ze swoich kontaktów z ludźmi w życiu prywatnym i zawodowym, przy czym zachowanie asertywne nie jest ani uległe, ani agresywne, ani też mocno manipulacyjne. Asertywność pozwala na niespełnianie oczekiwań innych ludzi, które naruszają naszą godność, prawa osobiste lub interesy. Czasem pracując w zespole, zapominamy jak ważne jest zdanie każdego z jej członków. Trudno jest pogodzić charaktery i oczekiwania różnych stron. Tutaj warto podkreślić rolę kompromisu, by mimo pewnych różnic działać dla wspólnego celu.
Praca w zespole to zadowolenie, możliwości rozwoju i poczucia przynależności. Z drugiej strony to rozproszona odpowiedzialność, dążenie do dopasowania się do grupy i mniejsze poczucie satysfakcji z personalnego zadania. Samo budowanie zaangażowanie zespołu nie jest sprawą prostą czy szybką, to odpowiedni dobór ludzi, stworzenie przyjaznych warunków pracy, atmosfery. To motywacja i wspólna chęć osiągania celów. Uczyńmy więc wszystko, by móc poczuć się na wielu polach silną grupą.
Literatura warta polecenia:
- Griffin W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Ścibiorek Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. Difin, Warszawa 2010
- Maria Król-Fijewska, Piotr Fijewski, Asertywność menadżera, Wyd PWE, 2015 – KLIK po książkę
- M. Sidor-Rządkowska, Zarządzanie personelem w małej firmie, Wolters Kluwer, 2010 – KLIK po książkę
- W. Kozłowski, Zarządzanie motywacją pracowników, Wyd. CeDeWu, 2017 – KLIK po książkę
- A. Niemczyk, A. Niemczyk, J. Mądry, Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów, Wyd. Helion, 2016 – KLIK po książkę
Na koniec poproszę Cię o współpracę: jeśli masz ochotę pozostaw po sobie jakąś reakcję: komentarz lub machnięcie łapką na social media – Facebook. Dziękuje 🙂
22/03/2018 o 09:51
Dobrze, że trafiłem na ten tekst. Bardzo mobilizujący i dający do myślenia. Dzięki!
25/03/2018 o 00:39
Dziękuję i pozdrawiam 🙂
20/03/2018 o 07:22
Jestem raczej indywidualistką, w pracy w grupie zawsze byłam albo przynajmniej czułam się – liderem. Stać na czele grupy – to mnie najbardziej zawsze pociągało i nadal interesuje.
21/03/2018 o 22:40
Olga mnie też bardziej ciągnie do zarządzania 🙂 Powodzenia w umiejętności mądrego kierowania.
20/03/2018 o 07:17
Uwielbiam indywidualne wyzwania, ale również bardzo chętnie angażuję się w pracę zespołu, zwłaszcza kiedy zgrana ekipa. Obie możliwości stwarzają wiele możliwości samorealizacji. 🙂
21/03/2018 o 22:41
Iza dokładnie tak, wszędzie można znaleźć swoje miejsce 🙂
19/03/2018 o 23:23
Ja w pracy działam w zespole, jednak każdy jest odpowiedzialny za inny temat, czyli ma pełną swobodę w swoim temacie. Taki układ bardzo mi pasuje – jestem sobie szefem ale zawsze mam wsparcie 🙂
21/03/2018 o 22:51
Czyli bardziej taka grupa ludzi, która pracuje w jednej firmie, ale tworzy luźny „zespół”. Podoba mi się 🙂