Dobra komunikacja to ważna umiejętność, bez której efektywna współpraca z innymi jest niemożliwa. Warto ją ćwiczyć, by móc słuchać i być słyszanym przez drugiego człowieka, by tworzyć dobre, zdrowe relacje. Jak to robić efektywnie? Poprzez trening! Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia, przeczytaj, a jeżeli poczujesz niedosyt, to zakup „Mini Trening Komunikacji Interpersonalnej”, gdzie znajdziesz 15 angażujących zadań grupowych.
Odwieczne pytanie: jak mówić, aby nas słuchano – jak słuchać, aby inni chcieli do nas mówić? To jest Twoja komunikacja interpersonalna, a tą umiejętność zawsze możesz trenować. Oczywiście, na początku należy podpierać się elementarną wiedzą, by świadomie kształtować swoje postawy. Na temat komunikacji poczytasz w tych wpisach:
- Kanał, szumy i bariery… Komunikacja werbalna
- Jaki posiadasz styl komunikowania się? (+test)
- Czy potrafisz słuchać aktywnie? 5 technik (+test)
- Jak dogadać się z ludźmi? Sposoby komunikacji z „trikami”
- Komunikacja niewerbalna. Mimika, gesty, dystans, postawy…
- Lub od razu zakup kompendium wiedzy: 40-stronicowy e-book „Komunikacja międzyludzka”
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
W tym wpisie nie znajdziesz teorii, zakładam, że już ją nieco poznałeś. Dziś przejdziemy do samych ćwiczeń, które z powodzeniem wykorzystywane są na treningach komunikacji interpersonalnej. Ty możesz w warunkach domowych lub zawodowych spróbować przeprowadzić poniższe ćwiczenia; oczywiście celem samopoznania, szkolenia pracowników, wstępem do dalszych profesjonalnych szkoleń… bądź po prostu w formie edukacyjnej zabawy (tak, mam na myśli wszelkie spotkania towarzyskie – gwarantowana świetna „rozrywka” z elementami edukacji).
Jeżeli już teraz chcesz poznać proponowane 15 ćwiczeń komunikacji międzyludzkiej zakup e-book „Mini Trening komunikacji interpersonalnej” (format pdf), kliknij E-BOOK SKLEP. Poniżej opiszę jedynie pierwszych pięć zadań. Kliknij więc po całość tutaj:
Jakie są podstawowe cele mini treningu umiejętności komunikacji?
Dzięki przeprowadzeniu mini treningu komunikacji interpersonalnej zyskujesz:
- zdolności do nawiązywania i podtrzymywania właściwych relacji z otoczeniem,
- samopoznanie, ponieważ rozwijasz w sobie podstawowe umiejętności interpersonalne, wykorzystujesz świadomie te zagadnienia,
- uznanie wśród otoczenia, ponieważ poprzez uświadamianie innych ludzi czym jest komunikacja werbalna, niewerbalna, aktywne słuchanie, bariery komunikacyjne, uczysz ich właściwych postaw, co zaprocentuje w waszych relacjach,
- możliwość rozwijania tych umiejętności wśród Twoich współpracowników, pracowników
- … dobrą, edukacyjną możliwość spędzenia czasu
Jesteś prowadzącym mini trening – na co zwrócić uwagę?
Jako prowadzący ćwiczenia musisz zwrócić szczególną uwagę na to, czy instrukcja do ćwiczeń została przekazana w sposób jasny i niebudzący wątpliwości. Pamiętaj, każdy uczestnik ma prawo prosić prowadzącego o dodatkowe wyjaśnienia do ćwiczeń czy doprecyzowanie poleceń. Panuj nad dyscypliną, poszanowaniem drugiej osoby i stwórz przyjazną atmosferę. W razie wątpliwości co do prawidłowego odczytania zaistniałych sytuacji doczytaj w powyższych źródłach (czym jest komunikacja werbalna, niewerbalna, aktywne słuchanie) lub skonsultuj się ze mną kontakt@katarzynapluska.pl
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Ćwiczenie 1 „Helikopter”
Cel
Komunikacja werbalna oraz niewerbalna, współpraca w grupie, przywództwo
Materiały
brak
Przebieg
Prowadzący dzieli grupę na dwa zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę z nazwą maszyny, pojazdu np. traktor, helikopter, kosiarka, ciężarówka. Zadaniem każdej grupy jest przedstawienie tylko za pomocą mowy ciała otrzymane urządzenie. Każda osobą musi być jego częścią (!). Druga drużyna odgaduje jakie pierwsza miała zadanie. W razie potrzeby, po paru sekundach grupa przedstawiająca może imitować dźwięki.
Omówienie:
Pytania do grup: jak wyglądała współpraca? Czy wyłonił się lider? Co było najtrudniejsze? Jakie są wasze wrażenia? Czy mieliście problemy z dojściem do porozumienia? Jak je rozwiązywaliście? Jak przebiegała komunikacja niewerbalna podczas odgrywania ról?
————
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Ćwiczenie 2 „Figury”
Cel
Komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie
Materiały
Przebieg
Prowadzący przygotowuje karty A i B, które zawierają szablon figur geometrycznych, co ważne nie pokazuje ich uczestnikom ćwiczenia.
Karta A: zadaniem jednego uczestnika jest dokładne wytłumaczenie drugiej osobie (reszcie osób), w jaki sposób ma odwzorować rysunek na karcie. Opisuje rysunek szczegółowo, wzajemne położenie figur względem siebie, ich wielkość, ale co bardzo ważne: nie może powtarzać instrukcji. Osoby, które rysują nie mogą zadawać pytań.
Szablon B. Sytuacja podobna, ale z podstawową różnicą: osoba rysująca może zadawać dowolne pytania. Po skończonym działaniu następuje konfrontacja.
Omówienie
Należy porównać rysunki uczestników z przygotowanymi wzorami kart A i B. Ile jest treści z oryginalnego rysunku? Z punktu widzenia komunikacji: jak ona przebiegała? Co można o niej powiedzieć? Co pomagało, a co poprzeszkadzało w działaniu? Podkreślamy temat komunikacji werbalnej, aktywnego słuchania.
————
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Ćwiczenie 3 „Noworodek w kąpieli”
Cel
Wskazanie barier i zakłóceń w procesie komunikacji międzyludzkiej, komunikacja niewerbalna
Materiały
brak
Przebieg
Zadaniem każdego uczestnika ćwiczenia jest przedstawienie wcześniej obejrzanej scenki. Całość rozpoczynamy od wyznaczenia jednej, rozpoczynającej ćwiczenie osobie, natomiast reszta uczestników ćwiczenia opuszcza na moment salę. Tylko pozostała w sali jedna osoba dowie się temat scenki: „Noworodek w kąpieli” (w trakcie zadania nie zdradzamy tematu scenki innym osobom), możemy dodać do tego pewien opis czynności tj. naszykowanie wanny, środków pielęgnujących, czynności związane z zabiegami przy dziecku. Zapraszamy do sali jedną osobę. Wszystko odbywa się bez słów, komunikacji werbalnej; liczą się tylko gesty, mowa ciała, obraz. Pierwsza osoba odgrywa scenkę przed drugą. Następnie proszona jest trzecia i ta ogląda tą samą scenkę, ale przedstawioną już przez druga osobę. Kolejne osoby, kolejne scenki. Oczywiście osoby, które weszły już do sali i odegrały swoja scenkę pozostają w niej, ale w milczeniu także obserwują kolejne sposoby przedstawiania tematu. Po wystąpieniu ostatniej osoby prowadzący podaje temat odgrywanej scenki.
Omówienie
Pytania do grupy o wrażania, o wymienienie barier i zakłóceń w procesie odbioru oglądanych scenek. Tworzymy listę ważnych aspektów odbioru mowy niewerbalnej.
————
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Ćwiczenie 4 „Posłuchaj, co Ci opowiem”
Cel
Komunikacja werbalna, aktywne słuchanie, współpraca w zespole
Materiały
brak
Przebieg
Uczestnicy dobierają się w pary. Zadaniem każdej pary jest opowiedzieć między sobą o sobie samym tzn. kim jestem, jakie mam zainteresowania, co lubię, posiadane zwierzęta, może być stan rodzinny, hobby, wykształcenie – wszelkie informacje jakie można i chce się podać w ciągu 5 minut. Nie wolno robić notatek, można zadawać pytania. Następnie każda para występuje przed resztą i przedstawia swojego partnera. Powtarza to co usłyszała, zapamiętała („dowiedziałem się, że…” )
Omówienie
Pytania do grupy: Gdybyście nie musieli później przedstawić partnera czy słuchalibyście uważnie? Czy zadawaliście dużo pytań? Zweryfikujcie jak wyglądało aktywne słuchanie poszczególnych osób w parach.
————
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Ćwiczenie 5 „Zwierciadło duszy”
Cel
Komunikacja niewerbalna
Materiały
Kartki z nazwami uczuć – pobierz pdf Karty z nazwami emocji, wydruk, rozetnij lub sam przepisz na oddzielne kartki
Przebieg
Prowadzący dzieli uczestników na 2-3 zespoły. Każdy zespół otrzymuje po kilka kartek z nazwami uczuć. Podobnie jak w kalamburach, jedna grupa (osoba) przedstawia niewerbalnie emocje, a pozostałe grupy odgadują o co chodzi. Utrudnienie: jedna emocja musi zostać pokazać na przynajmniej 3 rożne sposoby.
Omówienie
Pytania do grupy o wrażenia, o wymienienie barier i zakłóceń w procesie odbioru emocji z kart. Tworzymy listę ważnych aspektów odbioru mowy niewerbalnej.
————
Chcesz więcej? Przypominam – przygotowałam dla Ciebie e-book „Mini Trening Komunikacji Interpersonalnej” (format pdf), gdzie znajdzie powyższe ćwiczenia, ale i kolejne dziesięć, kliknij e-book sklep. W sumie zaproponuję Ci 15 przyjemnych, angażujących zadań w temacie komunikacji międzyludzkiej.
Lektury warte polecenia:
- Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę (mój top!)

- Carol Goman Kinsey, Komunikacja, pozawerbalna. Znaczenie mowy ciała…, Wyd. Studio Emka, 2012 – KLIK po książkę

- Beata Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Wyd.Edgard, 2014 – KLIK po książkę

- Allan, Barbara Pease, Mowa Ciała, Wyd. Rebis, 2017 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Komunikacja interpersonalna – kolejne ćwiczenie dla Ciebie – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook, LinkedIn. Za każdy odzew dziękuję!
24/01/2020 o 12:41
Przydatne informację
25/08/2019 o 16:23
Mamy z tym ogromny problem, więc tym lepiej, że zaczynamy nastawiać się na słuchanie, a nie tylko mówienie.
16/11/2018 o 15:39
Super !! 🙂 Bardzo mi się podoba !
07/05/2018 o 13:43
A ja z kolei takich zabaw nie znoszę. Z natury jestem introwertykiem, przez co cierpię…
08/05/2018 o 11:11
Tomek nie musisz lubić i brać udziału w takich ćwiczeniach. Możesz (!) jeśli masz na to akurat ochotę, do czego oczywiście będę zachęcać, bo może łatwiej będzie się przemóc w kameralnym, zaufanym gronie? Mów o tym głośno i wyraźnie, nic na siłę, bo i tak nic wówczas z tego nie wyjdzie.
07/05/2018 o 09:34
ale super te ćwiczenia, uwielbiam takie warsztaty… ciekawa jestem co by wniknęło z nich!
07/05/2018 o 09:32
Uwielbiam takie ćwiczenia. Dla mnie to super opcja, aby rozwinąć swoje umiejętności. Ogólnie człowiek więcej zapamięta i wyniesie z tego 🙂
07/05/2018 o 11:10
Magda jak zawsze dziękuję za dobre słowa 🙂
07/05/2018 o 09:22
Bardzo przydatny tekst, tym bardziej, że interesuję się tą tematyką 🙂
07/05/2018 o 11:10
Dziękuję, przyjemności z lektury 🙂