Komunikat Ja? Po co Ci ta technika związana komunikacją i asertywnością? Ponieważ podczas konfliktu czy najzwyklejszej kłótni bardzo często przechodzimy wobec siebie w ton oskarżycielski, agresywny, napastliwy. Nie potrafimy prawidłowo przedstawić naszych racji, określić emocji i przekazać to co najważniejsze, padają kłujące słowa „bo Ty zawsze”, „bo Ty nigdy”. Dokąd to prowadzi? Do pogłębiania negatywnej sytuacji i rozwinięcia tematu w całkowicie przeciwnym kierunku do zamierzonego. Czy o to Ci tak naprawdę chodzi? Jeżeli chcesz sobie i komuś pomóc, jest pewne wyjście z patowej sytuacji. Sprawdź jak prawidłowo posługiwać się „komunikatem Ja”.
Komunikat Ja – powiedz mi czego potrzebujesz
Co masz mi powiedzieć? A ile razy usłyszałeś pytanie: „O co Ci tak naprawdę chodzi”? Przecież to Ty najlepiej wiesz czego potrzebujesz, jak się obecnie czujesz (!). Chcesz aby rodzina lub przyjaciele sami się tego domyślili? O to naprawdę czasem trudno, więc powiedz: „Jestem zmęczony/zirytowany/smutny”. Nie bój się, wyrażając swoje emocje nie jesteś na gorszej pozycji. Może czekasz, że ktoś się domyśli (bo przecież powinien wiedzieć? 😉 ), a kto zna Ciebie lepiej, niż Ty sam? Ja wiem, że w domyśle mamy porozumienie bez słów, tylko pamiętaj, że aby poradzić samochód musisz używać też i kierownicy. Nie mówienie o swoich potrzebach i uczuciach prowadzi do ukrytej złości, frustracji, a to już o krok od eskalacji złości i kolejnej kłótni. Pamiętaj, że informowanie o swoich potrzebach nie jest niczym niewłaściwym, a przede wszystkim, ich wyrażanie nie stanowi oceny ani postaw do oskarżenia. Jest to jedynie proste sformułowanie mówiące o tym, co mogło by Ci teraz pomóc lub sprawić radość.
Komunikat Ja – Komunikat Ty
W komunikacji wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje komunikatów:
- komunikat typu Ty – unikanie odpowiedzialności
- komunikat typu Ja – branie odpowiedzialności
Komunikat typu TY
W komunikacie typu TY skupiamy się na nieodpowiednich zachowaniach drugiej osoby, jest on mocno oskarżycielski i powoduje ocenianie, etykietowanie odbiorcy. Jest to częsta droga do tworzenia napięć, kłótni. To unikanie odpowiedzialności za swoje słowa, emocje, potrzeby i czyny.
Przykład: „Jesteś egoistą, myślącym zawsze o sobie. Jak zwykle mnie nie słuchasz.” Czy domyślasz się jak dalej może potoczyć się ta wymiana zdań?
Komunikat typu JA
W komunikacie typu JA mówimy o reakcji, jaką w nas wywołało zachowanie drugiej osoby, jakie są nasze uczucia, o tym co nas boli i czego potrzebujemy. Jest to branie odpowiedzialności za swoje emocje i potrzeby, za siebie.
Przykład: „Kiedy nie patrzysz na mnie podczas naszej rozmowy, uważam, że mnie nie słuchasz i jest mi przykro, ponieważ czuje się ignorowana”.
Komunikat Ja – konstrukcja
Podstawowymi założeniami komunikatu Ja jest to, że:
- potrafię otwarcie wypowiedzieć moje uczucia, pragnienia, przekonania;
- przyjmuje za nie pełną odpowiedzialność, nie obciążam nimi innych.
Komunikat Ja to taka forma wyrażania własnych uczuć i potrzeb, która nie rani drugiej strony i nie obarcza jej odpowiedzialnością za to co czujemy i myślimy.
Spójrz na konstrukcję komunikatu:
1. JA CZUJĘ – stwierdzenie swoich uczuć, opisz je np. jestem zły, smutny, zirytowany, szczęśliwy, zadowolony itp.;
2. KIEDY TY – wskazanie konkretnej sytuacji; opisz zachowanie odbiorcy, które powoduje problem, które Ci przeszkadza. Pamiętaj opisujesz fakty, nie idź w kierunku oceny;
3. PONIEWAŻ – wskazanie potrzeb jakie odczuwam w określonej sytuacji;
4. CHCĘ – sformułowanie prośby; po prostu powiedz czego oczekujesz, pamiętaj informuj jasno o swoich prośbach i oczekiwaniach np. chciałbym żebyś, proszę Cię żebyś itp.
W skrócie:
„Ja (co czuję?), kiedy ty (zachowanie), ponieważ (potrzeba), dlatego chciałabym (konkretna prośba)”
Przykład:
„Czuję się zirytowana, kiedy ty siedzisz i oglądasz TV, ponieważ mamy w ogrodzie wiele zadań do wykonania, dlatego chciałabym, abyś skosił dziś trawnik” – i jak? Prosto i na temat? Tak!
Komunikat Ja – po co Ci on?
Stosując tę formę komunikowania się z otoczeniem:
- poznajesz siebie, swoje uczucia i potrzeby, mówisz o nich głośno;
- poznajesz prawidłowe reakcje ludzi wokoło;
- dajesz możliwość zmiany zachowania drugiej osoby (adresata komunikatu) bez ranienia jej, czy osądzania – mówicie o konkretnej sytuacji i rozwiązaniu problemu;
- więc poprawiasz waszą jakość relacji.
Komunikat Ja stosuj nie tylko w sytuacjach konfliktu, ale także przy wyrażaniu pochwał i przy docenieniu pracy drugiej osoby. Komunikat Ja to umiejętność, którą można ćwiczyć i cieszyć się jej efektami. To jeden z elementów prawidłowej postawy w ASERTYWNOŚCI. Przypominam, że asertywność to rozumienie swoich potrzeb i uczuć, wyrażanie w taki sposób, by czuć się z tym dobrze, ale i nie ranić drugiej osoby. To szacunek dla siebie i otoczenia.
Bo Ty nigdy, bo ty zawsze – nie osądzaj
Chcę Ci jeszcze zwrócić uwagę na ważny temat: podawanie faktów, a osądzanie. Oceny często związane są ze słowami: ”ty zawsze”, „ty nigdy”, „jak zwykle” itd. To nie są określenia mówiące o bieżącej sytuacji, określające fakty – to są niestety najczęściej negatywne uogólnienia. Słysząc je często odczuwamy smutek, rozdrażnienie i niesprawiedliwość. Więc kiedy następnym razem usłyszysz ”bo Ty zawsze”, powiedz wprost co czujesz w komunikacie JA; a i samemu unikaj ich używania, ponieważ odniesiesz skutek przeciwny do zamierzonego. Określaj konkrety, fakty nawet w ramach czasowych, wylicz dokładnie co Ci przeszkadza, nie osądzaj.
Przykład:
„Ty nigdy nie oddzwaniasz do mnie” – ocena
„Wczoraj dzwoniłam do Ciebie trzy razy, ale ani razu nie oddzwoniłeś” – fakt
Posługiwanie się komunikatem Ja wydaje się łatwe, ale czy aby na pewno? Jak wszystko w naszym sposobie komunikowania musimy ćwiczyć, ponieważ właśnie z problemów komunikacyjnych wywodzi się większość naszych konfliktów. Kto jakie miał intencje, jak to przekazał, a co my zrozumieliśmy? Spróbuj wychodzić w swoim przekazie z punktu Ja, a zobaczysz jakie efekty odczujesz.
Polecana literatura:
- Goleman D.: Inteligencja społeczna; Poznań, Wyd. Rebis, 2007 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę

- Marshall B. Rosenberg, „Porozumienie Bez Przemocy”, Wyd. Czarna Owca, 2017; KLIK po książkę
-
taniaksiazka.pl -
- Marshall B. Rosenberg, „W świecie porozumienia bez przemocy”, Wyd.Mind, 2013, KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Marshall B. Rosenberg, „Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy”, Wyd.Czarna Owca, 2018; KLIK po książkę
taniaksiazka.pl -
- McKay, Davis, Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Na koniec proszę Cię o wyrażanie komunikatu typu Ja – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook, LinkedIn. Za każdy odzew dziękuję 🙂
20/06/2019 o 21:23
Dodałam tą stronę do ulubionych, bo na tej stronie najlepiej został opisany Komunikat Ja.
21/06/2019 o 23:56
Beato bardzo dziękuję! Pozdrawiam 🙂
09/12/2018 o 10:20
Pierwszy raz o Komunikacie Ja usłyszałem w wieku około 15 lat i pomaga on mi w wielu sytuacjach od zawodowych po prywatne (A szczególnie związkowe) i jest to bardzo dobry sposób na powiedzenie komuś (w dobrym tonie) co jest nie tak i pomaga unikania konfliktów. Aż dziwne, że sam o nim nie wspominałem u siebie.
06/12/2018 o 13:43
Dzięki za podrzucenie książek 🙂 Pozdrawiam!
06/11/2018 o 14:10
Bardzo wartościowe ! 😉
29/10/2018 o 21:21
Bardzo ciekawy wpis, często zapominamy wypowiadać się za siebie, ale za wszystkich przychodzi nam łatwo. 🙂
30/10/2018 o 08:52
Dokładnie tak, dziękuję 🙂
18/10/2018 o 10:07
no naprawdę ciekawy temat
11/10/2018 o 12:21
jestem ciekawa czy któraś książka trafiłaby do mnie 🙂
05/10/2018 o 11:58
ciekawe książki, coś podpatrzę 🙂
08/10/2018 o 08:32
Maja szczególnie polecam „W świecie porozumienia bez przemocy” 🙂
30/09/2018 o 19:10
najtrudniej wcielić to w rzeczywistość 🙂
20/09/2018 o 15:07
ciekawe podejscie:) i wytłumaczenie
30/08/2018 o 23:44
bardzo przydatny wpis
07/08/2018 o 14:00
Bardzo dużo można wyciągnąć z twojego wpisu 🙂
07/08/2018 o 19:42
Dziękuję 🙂
23/07/2018 o 23:04
Kolejny wpis, z którego czerpię bardo wiele 🙂 Dziękuję! 🙂
24/07/2018 o 11:16
Polecam się 🙂
14/05/2018 o 18:44
Nie wszystko słyszałem, a mieliśmy ten temat niejednokrotnie w szkole i na kursach.
17/05/2018 o 20:57
Temat ciekawy, warto czasem pomyśleć jak siebie sami określamy 🙂