Zapewne doskonale wiesz jaką rolę w Twoim życiu odgrywa umiejętność dogadywania się z innymi ludźmi. Szczególnie, że w naszym otoczeniu przebywa zazwyczaj liczne grono różnych osób; z wieloma możemy po prostu dogadać się i tworzyć większe lub mniejsze dzieła, a z innymi… cóż, nie zawsze nadajemy na tych samych falach. Jednak to, co zawsze możemy zrobić, to próbować uruchamiać nasze zdolności komunikacyjne oraz pewne „sposoby” psychologiczne. Sprawdź, jak dogadać się z ludźmi?
Pierwsze, co należy podkreślić to fakt, że każdy człowiek to indywidualna jednostka. Dogadanie się, zrozumienie o co chodzi drugiemu, a przede wszystkim wspólne działanie, to zdecydowanie trudne wyzwanie. Mam tu na myśli działanie w życiu codziennym (może jesteś przewodniczącym jakiegoś stowarzyszenia osiedlowego, komitetu rodzicielskiego lub klubu szachistów) oraz w zawodowym (konkretne działanie z współpracownikami). Co pozytywne: nad zdolnościami komunikacyjnymi zawsze możesz pracować, są to Twoje kompetencje miękkie, które pomogą Ci wypracować umiejętność tworzenia dobrych relacji z Twoim otoczeniem.
Dlaczego czasem tak trudno dogadać się z innymi ludźmi?
Tu wchodzimy w sferę komunikacji międzyludzkiej, temat aktywnego słuchania i odpowiedniego przekazu. Często nie zauważamy barier i zakłóceń, odbiorca nie potrafi zrozumieć naszego punktu widzenia. Za mało empatii, za dużo własnego „ja”. Przede wszystkim ludzie się nie słuchają nawzajem, mają wewnętrzne uprzedzenia i szeroko pojęte rozpraszacze. Dlatego, aby te relacje przyniosły odpowiednie rezultaty, musimy wejść na kluczowy poziom porozumiewania się, a na ten temat możesz poczytać w e-booku „Komunikacja międzyludzka”.
Tylko właściwie po co masz rozumieć się z innymi ludźmi?
Moja ocena jest taka: choć każdy człowiek to indywidualna jednostka, to społecznie, my, ludzie jesteśmy stworzeniami „stadnymi”. Współpraca, możliwość zrozumienia się i dogadania w pewnych sprawach wpływa na nas tylko i wyłącznie korzystnie. Dlaczego? Ano dlatego, że ludzie, którzy potrafią współpracować z innymi:
- mają wyższe poczucie własnej wartości;
- są asertywni, tzn. szanują prawa swoje i innych (dosłownie nie dają sobie wejść na głowę i narzucić czyjegoś zdania);
- są tolerancyjni, nie poddają się uprzedzeniom, stereotypom;
- są poważani i pożądani społecznie;
- są świetnymi pracownikami, liderami, szefami;
- wykazują wyższy poziom zadowolenia z życia;
- mają doskonale rozwiniętą inteligencję emocjonalną;
- współpraca z taką osobą daje obopólne możliwości rozwijania kreatywności;
- szybciej łagodzą i niwelują konflikty.
Jak nawiązywać pozytywne relacje?
Czynników sprzyjających, ale i rozpraszających jest wiele. Zaczynając od typu naszej osobowości, poprzez otoczenie i miejsce rozwiązywania tematu, aż po dobrą wolę i chęć dogadania się obu stron. Najważniejszy przekaz to wspólne cele, to co Was łączy; a to co dzieli należy czym prędzej sobie wytłumaczyć, by móc powrócić do wspólnego kierunku działania. Poniżej przedstawiam krótką listę, która pomoże usystematyzować Twoje podejście do współpracy z ludźmi. Zastanów się pokrótce, jak dogadać się z ludźmi?
1. Poznaj i zrozum punkt widzenia innych ludzi (nie tylko Ty masz prawo wypowiedzi, zawsze za to możesz później próbować korygować czyjeś zamiary).
2. Skup się na zadaniu, nie personalizuj, nie uprzedzaj się z góry do współpracy, a przede wszystkim nie atakuj (bo kogoś tam nie lubisz).
3. Aktywne słuchanie jest bardzo ważne. Masz jedną parę uszu i usta; wykorzystaj ten fakt, aby osiągnąć wspólny cel i usłyszeć coś co może i Ciebie zainspiruje. Zadawaj pytania, podążaj za tokiem myślenia drugiego człowieka.
4. Empatia, czyli postaw się na czyimś miejscu. Pamiętaj też o Twojej inteligencji emocjonalnej, dzięki której odnajdziesz wspólny ton narracji.
5. Komunikacja niewerbalna, czyli ciało mówi więcej niż usta. Wszelkie grymasy twarzy, zaciśnięte piąstki i skrzyżowane nogi w pozycji zamkniętej mogą Wam uniemożliwić dojście do optymalnego rozwiązania tematu.
6. Jak składasz obietnice, to pamiętaj o ich dotrzymywaniu. Słowo klucz: KONSEKWENCJA.
7. Mów wyraźnie o co Ci chodzi, nie kombinuj, nie przekręcaj niepotrzebnie znaczeń Twoich myśli. Pamiętaj o zachowaniu asertywnym, czyli poszanowaniu Twoich praw, ale w zgodzie z prawami innych ludzi.
8. Daj możliwość wygadania się drugiej osobie, a przede wszystkim uwierz, że może mieć coś ciekawego (ważnego) do powiedzenia.
9. Zanim powiesz – pomyśl. A najlepiej niech Twoje osiągnięcia mówią za Ciebie.
10. Bądź nastawiony przyjacielsko, bo wbrew pozorom nasze uprzedzenia do drugiej osoby, często blokują możliwości dogadania się. Jak się człowiek szczerze uśmiecha, to już o krok dalej do porozumienia.
11. Pamiętaj o tym, że każdy może mieć gorszy dzień – zarówno Ty, jak i osoby w Twoim otoczeniu. Nie osądzaj zbyt pochopnie.
12. Bądź sobą.
Odpowiedni kierunek rozmowy ma ogromne znaczenie
Pamiętaj aby nadać rozmowie odpowiedni kierunek tzn. mów jasno i czytelnie, zadawaj pytania, parafrazuj. Jeśli wiesz, że Twój adresat nie zrozumie wyspecjalizowanego języka – nie używaj go. Każdy kto poczuje się w Twojej obecności „bezpiecznie”, będzie dążył do rozwiązania problemu.
Jak dogadać się z ludźmi? 5 „sposobów” komunikacji, delikatnych podpowiedzi psychologicznych
1. Musisz przemówić, wystąpić, a czujesz tremę? Bądź przygotowany i skupiony na tym co wiesz; a to co nie wiesz? Cóż, Twój adresat (adresaci) o tym nie wiedzą. Pamiętaj o wywarciu wrażania osoby pewnej siebie i przygotowanej na dany temat. Wzbudzasz zaufane i spokój.
2. Jeśli odczuwasz, że rozmawiasz z kimś nieszczerym, z kimś kto Cię okłamuje, to przez chwilę nie drąż tematu. Zatrzymaj rozmowę, spójrz mu prosto w oczy, ale bez słów. Taki moment ciszy, połączony z konfrontacją wzroku, może speszyć i nawrócić na dobrą drogę Twojego odbiorcę.
3. Pamiętasz strefy przestrzeni osobistej? Gdy tylko ktoś Cię zaatakuje krytykując, oczerniając, postaraj się wejść w jego sferę intymną lub osobistą. W ten sposób odwrócisz jego uwagę od ataku i zaburzysz poczucie bezpieczeństwa. Oczywiście wykluczam tu ryzyko agresji fizycznej, technikę stosuj tam gdzie możesz sobie na to pozwolić.
4. Jeśli chcesz bardziej zainteresować kogoś swoją osobą – dotknij go, np. przytrzymaj dłużej dłoń na powitanie lub przelotnie muśnij swoją dłonią jego ramie. W ten sposób kontakt zostanie wzmocniony o dodatkowe bodźce.
5. Milczenie jest złotem, a więc gdy jesteś obrażany, atakowany nic nie mów. Odczekaj chwilę ostentacyjnie. Cisza będzie bardzo wymowna, co może spowodować dalszą agresję u atakującego, ale i w konsekwencji poczucie winy i rozładownie emocji. Po takiej pauzie łatwiej przejść do logicznych argumentów.
Jeśli w Twojej komunikacji masz potrzebę odnieść się do pewnych technik wywierania wpływu przejdź krok dalej, wykorzystaj regułę wzajemności czy lubienia (wg Calidiniego), a nawet efekt kameleona. Jednak Twoje działania nie powinny mieć za zadanie manipulacji, a pokojowego porozumienia się.
Współpraca zamiast konfliktu
Konflikty bardzo często mają swoje źródło w niezrozumieniu czyjś emocji oraz przez złą interpretację komunikatu. Za często słuchamy siebie pobieżnie, co gorsza zanim nasz rozmówca skończy wypowiedź, wydaje nam się, że wiemy, co chciał do nas powiedzieć. Co robimy źle? Często myślimy, jak dogadać się z ludźmi? Cóż, zapamiętujemy jakieś słowo lub zdanie, które zgadza się z naszym oglądem sytuacji i nie zauważamy reszty wypowiedzi, a właściwie resztę sobie dopisujemy. Czasem narosłe przez lata nieporozumienia stają się tak trudne, że dwoje ludzi nie potrafi już samodzielnie zejść z drogi konfliktu, a wówczas potrzebna pomoc z zewnątrz. Właśnie dlatego współpraca jest jedną z najważniejszych możliwości rozwiązywania konfliktów. Należy wyjaśnić motyw naszego postępowania, licząc na zrozumienie, a jeżeli go nie uzyskamy? Ok, uszanuj to i idź dalej, przynajmniej próbujesz się dogadać, a przede wszystkim odcinaj się od wampirów energetycznych.
Literatura warta polecenia:
-
-
- Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę (mój top!)
- Carol Goman Kinsey, Komunikacja, pozawerbalna. Znaczenie mowy ciała…, Wyd. Studio Emka, 2012 – KLIK po książkę
- Beata Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Wyd.Edgard, 2014 – KLIK po książkę
- Allan, Barbara Pease, Mowa Ciała, Wyd. Rebis, 2017 – KLIK po książkę
- McKay, Davis, Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP – KLIK po książkę
-
A teraz Ty wyraź swoje zdanie. Jeśli spodobał Ci się wpis pokaż to – skomentuj, udostępnij lub polub na social media – Facebook. Za każdy odzew dziękuję ?
14/03/2018 o 13:20
I odwieczne pytanie – dlaczego tego nie uczą w szkołach? Ta wiedza pomału powinna być już przekazywana na poziomie podstawówki
15/03/2018 o 12:39
Dorota całkowicie się z Tobą zgadzam, może kiedyś… chociaż próbowano co nieco z tematem przedsiębiorczość, ale tutaj powinno być rozszerzone o komunikację społeczną i kompetencje miękkie. By młodzi ludzie wchodzili w dorosłość z wiedzą na wielu polach.
12/03/2018 o 10:30
Zawsze potrafie dogadac sie z wszystkimi, ale jest to dla mnie czesto bardzo meczace. Ludzie czesto w ogole nie robia wysilku, zeby „wyciagnac” reke, ciagle tylko mowia i nie interesuje ich prowadzenie dialogu. Nie wiem, czy to kwestia braku wychowania, czy jakies takie malo empatyczne pokolenie nam wyroslo 🙂
15/03/2018 o 12:45
Monika chcę czy nie, muszę się zgodzić, niestety. Często za dużo własnego „ja”, a za mało normalnej życzliwości…
09/03/2018 o 13:54
Ja zawsze staram się zrozumieć innych, ale oczywiście nie zawsze mi się udaje. Przy niektórych swoich poglądach okopuję się mocno i nie dopuszczam niczego innego, ale myślę tu raczej o takich sytuacjach, których pełno w polityce, że ktoś mi z butami włazi w moją prywatność i chce o niej decydować. W takich przypadkach w nosie mam pogląd obcych ludzi na swoje życie. W ogóle ostatnio kładę większy nacisk na asertywność, bo zbyt wielu ludzi w moim życiu mi już weszło na głowę. Teraz ich trochę zrzucam i marzy mi się, by oni odkryli w sobie pokłady empatii. 🙂
15/03/2018 o 12:40
Magda bardzo podoba mi się Twoja postawa! 🙂
08/03/2018 o 22:38
Dzisiaj czytałam o tym, jak bardzo popularna ostatnio (ponownie) staje się NVC i od razu pomyślałam o Tobie. 🙂
Bardzo podobają mi się psychologiczne podpowiedzi. Nie wszystkie jeszcze wdrożyłam, ale chętnie spróbuję 🙂
08/03/2018 o 22:54
Sylwia!!! Czy Ty czytasz w moich myślach? Właśnie czaję się na opisanie tematu NVC, bo faktycznie coraz głośniej 🙂
08/03/2018 o 21:49
Bardzo fajny wpis, szczególnie dla osób mających problemy z komunikacją 🙂
08/03/2018 o 22:54
Dziękuję 🙂
08/03/2018 o 21:37
Kiedy chcę to potrafię dogadać się z ludżmi – ale jednocześnie bardzo tego nie lubię. Jestem typem aspołecznym, najlepiej czuję się w wąskim gronie rodziny i paru znajomych – i wszelkie inne kontakty z ludżmi wiążą się dla mnie z wychodzeniem z własnej strefy komfortu.
08/03/2018 o 22:55
Karolina może nie typem aspołecznym, a introwertykiem, który dobrze czuje się we własnym świcie? 🙂
08/03/2018 o 21:25
Jak super, że udało Ci się wydać tak przydatnego ebooka. Trzymam mocno kciuki :*
08/03/2018 o 22:55
Kamila bardzo dziękuję! 🙂