Czy zauważyłaś, że czasami potrzebujesz pewnych umiejętności? Choćby odpowiedniej rozmowy, sztuki odmawiania, organizacji czasu i współpracy z ludźmi. To Twoje umiejętności społeczne, czyli kompetencje miękkie. Do tego często posiadasz też te twarde, wyuczone. Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Czy funkcjonują w codziennym, domowym życiu? Tak, jak najbardziej – używasz ich negocjując nowy kolor ścian w salonie lub doskonaląc swoje umiejętności językowe, a przede wszystkim używasz je w pracy zawodowej (!).
Kompetencje są to cechy, dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, pozwalające realizować zadania na wymaganym poziomie, czyli jest to ogół Twoich działań i zadań oraz sposób w jaki je wykonujesz i się do nich motywujesz. W ujęciu psychologicznym dzielimy je na kompetencje miękkie i twarde miękkie – soft i hard skills.
.
Kompetencje Miękkie
Kompetencje miękkie to umiejętności, które mają związek z psychiką i oddziaływaniem społecznym. Określają zachowanie człowieka, jego postawy w rożnych sytuacjach; m.in. asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, pewność siebie, zarządzanie sobą w czasie. Są one niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu.
Kompetencje miękkie dzielimy:
1. Umiejętności osobiste – czyli wszystko co dotyczy Ciebie
- zarządzanie sobą w czasie
- inteligencja emocjonalna
- samomotywacja
- asertywność
- kreatywność
- radzenie sobie ze stresem
2. Umiejętności interpersonalne – czyli wszystko co robisz w komunikacji z innymi ludźmi
- motywowanie innych do pracy
- współpraca w zespole
- zdolności perswazji (wywierania wpływu na ludzi)
- rozwiązywanie konfliktów
- autoprezentacja
- delegowanie zadań
- umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Kompetencje miękkie posiadają różne synonimy: umiejętności psychospołeczne; kompetencje interpersonalne, społeczne; zdolności interpersonalne itd.
To, czy posiadamy kompetencje miękkie, jest w dużym stopniu uzależnione od naszej inteligencji emocjonalnej (EQ). Jest to umiejętność rozumienia, rozpoznawania emocji swoich i osób wokoło.
Kompetencje miękkie a praca zawodowa
Wielu pracodawców, firm świadomie lub nie, poszukuje osób o rozwiniętych umiejętnościach społecznych. Oczekuje się od potencjalnego pracownika organizacji pracy własnej, samodzielności, kreatywności, nastawienia na dążenie do celu lub umiejętności pracy w zespole. Firmy zatrudniają pracowników z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, ponieważ są oni bardziej efektywni w pracy, zwłaszcza w interakcjach z ludźmi. To ma szczególne znaczenie w przypadku stanowisk, gdzie wymagany jest kontakt twarzą w twarz z klientami i nie myślę tu wyłącznie o działach sprzedaży czy obsługi klienta. Bo kompetencje miękkie są często niezbędne dla efektywności oraz produktywności jakiegokolwiek biznesu.
Kompetencje miękkie wykorzystywane w pracy zawodowej najczęściej łączymy z szeroko pojętymi możliwościami komunikacji tj. negocjacje, umiejętności słuchania i jasnego formułowania myśli, zdolności wyrażania własnych opinii. Do tego dochodzi też autoprezentacja i zdolności do formułowania pozytywnych komunikatów o sobie, zdolność do opanowania emocji. A także kreatywność, zdolność realizacji celów, odporność na stres oraz zdolności zachowania adekwatnego do okoliczności. Bardzo ważne są style komunikacji czy zarządzania, a przede wszystkim umiejętność współpracy w zespole.
Etykieta „miękkie” może sugerować, że są one mniej ważne od twardych (technicznych umiejętności – o tym za chwilę). W rzeczywistości tak nie jest. Jeżeli popatrzymy na to ze strony zawodowej to mawia się, że: „Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.”
Kompetencje Twarde
Kompetencje twarde to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Cechy te podlegają możliwości rozwoju poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku (np. znajomość języka rosyjskiej w stopniu zaawansowanym, prawo jazdy kat. C oraz Twój wyuczony zawód).
Kompetencje twarde często określane są mianem bazowych, podstawowych, bez których nie mamy możliwości udziału w rekrutacji na określone stanowisko. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.
Kompetencje twarde opisywane są za pomocą systemu zero – jedynkowego: albo posiadamy (niezbędną na danym stanowisku) kompetencję, albo nie – nie ma innej możliwości.
Przykłady kompetencji twardych:
– wiedza specjalistyczna (zależna bardzo mocno od Twojego wykonywanego zawodu, np. koordynowanie pracą magazynu i zaopatrzenia oraz współpraca z dostawcami – specjalista logistyk; obsługa wózków widłowych )
– znajomość języków obcych (oczywiście w im wyższym stopniu tym dla nas korzystniej)
– umiejętność obsługi komputera (pakiet MS Office w stopniu podstawowym jest już standardem; ale może innych specjalistycznych programów użytkowych – power point, Excel zaawansowany)
– posiadanie prawa jazdy (zdecydowany przykład kategoria prawa jazdy C+E – gdy mówimy o kierowcach zawodowych)
Kompetencje miękkie i twarde – różnice
Podstawowa różnica między omawianymi umiejętnościami:
Kompetencji twardych możesz się nauczyć od zera, natomiast kompetencje miękkie już posiadasz i mogą one być rozwijane i rozbudowywane.
Podsumowująca dygresja: do tworzenia wpisów na stronie często używam działu kompetencji twardych, ponieważ potrzebuję tu merytorycznej wiedzy, ale już sam kontakt z Wami to umiejętności miękkie. Ba, wykonując pracę domową / używam, często dyspozycji miękkich.
Chcesz dalej zapoznać się z kompetencjami miękkimi? Zapraszam do artykułu, link poniżej, sprawdź się w teście.
Kompetencje miękkie i twarde – lektury warte polecenia:
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. Antykwa, 2005 (uwielbiam:-) )
- Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi; Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004 Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami; Wyd. Wolters Kluwer, 2016 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Goleman D.: Inteligencja emocjonalna; Poznań, Wyd. Media Rodzina, 1997 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Goleman D.: Inteligencja społeczna; Poznań, Wyd. Rebis, 2007 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Krajewska Anna: Kompetencje personalne i społeczne, Wyd. Ekonomik, 2018 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl - Lęgowicz A.: Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych, Wyd. Difin, 2014 – KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook. Za każdy odzew dziękuję!
20/02/2020 o 23:06
Witam,
Super napisane treści, gratuluję wiedzy i zaangażowania.
Pozdrawiam
Marcin
04/03/2018 o 15:11
Super! trafione z dziesiątkę!
04/03/2018 o 23:27
Dziękuję 🙂
08/10/2017 o 05:17
Kompetentny i konkretny artykuł, skarbnica wiedzy w jednym miejscu.
05/11/2017 o 04:18
Dziękuję 🙂
07/10/2017 o 22:23
Interesujący materiał! Zaraz zerknę na odnośnik dotyczący liderowania, ostatnio ten temat jest mi bardzo bliski i chłonę co się da 🙂
15/04/2017 o 11:48
Od trzech lat zajmuje się szkoleniami z kompetencji miękkich 😉 Ale jak to w świecie bywa- szewc boso chodzi 😉
Pracuję jednak – zwłaszcza nad rozwinięciem asertywności, bo to zawsze jakoś u mnie kulało. 😉
Dzięki za fajny artykuł i zebranie tego w jednym miejscu!
15/04/2017 o 14:09
Ech Sylwia my to kiedyś pół nocy przegadamy 😉
06/04/2017 o 19:13
Wolę pracować sama niż w grupie, ale jeśli chodzi o stres jestem na niego bardzo podatna, i się bardzo stresuję.;)
05/11/2017 o 04:19
Nie powiem abyś się nie stresowała, ale podeśle pod temat eustresu. Bo stres może być też dobry 🙂
03/04/2017 o 19:59
Miło się czytało – jednak muszę doczytać pozostałe wpisy do których podałaś odnośniki 😉
Teraz już fachowo potrafię nazwać wszystkie cechy którymi dysponuję – zawsze byłem zdania, że osobowość jest mega ważna niezależnie od czynności. Tutaj otrzymałem potwierdzenie swojej tezy! Ponadto daję obserwację na insta oraz bloga 😉
03/04/2017 o 22:47
Zdecydowanie w obecnej jakże miłej sytuacji życiowej polecam płeć mózgu 😉
03/04/2017 o 08:26
bardzo ciekawy i przydatny artykul. Tak duzo mówi się o kompetencjach miękkich, a nie wszyscy wiedzą czym one są. Choć tej wiedzy się od nich wymaga, chociażby na rozmowie rekrutacyjnej. Pozdrawiam
03/04/2017 o 08:32
Pewnie że tak! To jest takie usystematyzowanie wiedzy 😉
03/04/2017 o 07:38
Wszystko w ogóle jest bardzo ważne, stosowane na ogół
03/04/2017 o 08:13
Racja i przydaje się czasem ułożenie takich kwestii 🙂