Czy zauważyłaś, że czasami potrzebujesz pewnych umiejętności? Choćby odpowiedniej rozmowy, sztuki odmawiania, organizacji czasu i współpracy z ludźmi. To Twoje umiejętności społeczne, czyli kompetencje miękkie. Do tego często posiadasz też te twarde, wyuczone. Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Czy funkcjonują w codziennym, domowym życiu? Tak, jak najbardziej – używasz ich negocjując nowy kolor ścian w salonie lub doskonaląc swoje umiejętności językowe, a przede wszystkim używasz je w pracy zawodowej (!). 

Kompetencje są to cechy, dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, pozwalające realizować zadania na wymaganym poziomie, czyli jest to ogół Twoich działań i zadań oraz sposób w jaki je wykonujesz i się do nich motywujesz. W ujęciu psychologicznym dzielimy je na kompetencje miękkie i twarde miękkie – soft i hard skills.

.

Kompetencje Miękkie

 

Kompetencje miękkie to umiejętności, które mają związek z psychiką i oddziaływaniem społecznym. Określają zachowanie człowieka, jego postawy w rożnych sytuacjach; m.in. asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, pewność siebie, zarządzanie sobą w czasie. Są one niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu.

 

Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Rozpoznaj różnice

Kompetencje miękkie dzielimy: 

1. Umiejętności osobiste – czyli wszystko co dotyczy Ciebie

  • zarządzanie sobą w czasie
  • inteligencja emocjonalna
  • samomotywacja
  • asertywność
  • kreatywność
  • radzenie sobie ze stresem

2. Umiejętności interpersonalne – czyli wszystko co robisz w komunikacji z innymi ludźmi

  • motywowanie innych do pracy
  • współpraca w zespole
  • zdolności perswazji (wywierania wpływu na ludzi)
  • rozwiązywanie konfliktów
  • autoprezentacja
  • delegowanie zadań
  • umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej

 

Kompetencje miękkie posiadają różne synonimy: umiejętności psychospołeczne; kompetencje interpersonalne, społeczne; zdolności interpersonalne itd.

To, czy posiadamy kompetencje miękkie, jest w dużym stopniu uzależnione od naszej inteligencji emocjonalnej (EQ). Jest to umiejętność rozumienia, rozpoznawania emocji swoich i osób wokoło.

Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Rozpoznaj różnice

Kompetencje miękkie a praca zawodowa

Wielu pracodawców, firm świadomie lub nie, poszukuje osób o rozwiniętych umiejętnościach społecznych. Oczekuje się od potencjalnego pracownika organizacji pracy własnej, samodzielności, kreatywności, nastawienia na dążenie do celu lub umiejętności pracy w zespole. Firmy zatrudniają pracowników z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, ponieważ są oni bardziej efektywni w pracy, zwłaszcza w interakcjach z ludźmi. To ma szczególne znaczenie w przypadku stanowisk, gdzie wymagany jest kontakt twarzą w twarz z klientami i nie myślę tu wyłącznie o działach sprzedaży czy obsługi klienta. Bo kompetencje miękkie są często niezbędne dla efektywności oraz produktywności jakiegokolwiek biznesu.

 

Kompetencje miękkie wykorzystywane w pracy zawodowej najczęściej łączymy z szeroko pojętymi możliwościami komunikacji tj. negocjacje, umiejętności słuchania i jasnego formułowania myśli, zdolności wyrażania własnych opinii. Do tego dochodzi też autoprezentacja i zdolności do formułowania pozytywnych komunikatów o sobie, zdolność do opanowania emocji. A także kreatywność, zdolność realizacji celów, odporność na stres oraz zdolności zachowania adekwatnego do okoliczności. Bardzo ważne są style komunikacji czy zarządzania, a przede wszystkim umiejętność współpracy w zespole.

Etykieta „miękkie” może sugerować, że są one mniej ważne od twardych (technicznych umiejętności – o tym za chwilę). W rzeczywistości tak nie jest. Jeżeli popatrzymy na to ze strony zawodowej to mawia się, że: „Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.”


 

Kompetencje Twarde

 

Kompetencje twarde to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Cechy te podlegają możliwości rozwoju poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku (np. znajomość języka rosyjskiej w stopniu zaawansowanym, prawo jazdy kat. C oraz Twój wyuczony zawód).

 

Kompetencje twarde często określane są mianem bazowych, podstawowych, bez których nie mamy możliwości udziału w rekrutacji na określone stanowisko. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.

Kompetencje twarde opisywane są za pomocą systemu zero – jedynkowego: albo posiadamy (niezbędną na danym stanowisku) kompetencję, albo nie – nie ma innej możliwości.

 

Przykłady kompetencji twardych:

– wiedza specjalistyczna (zależna bardzo mocno od Twojego wykonywanego zawodu, np. koordynowanie pracą magazynu i zaopatrzenia oraz współpraca z dostawcami – specjalista logistyk; obsługa wózków widłowych )

– znajomość języków obcych (oczywiście w im wyższym stopniu tym dla nas korzystniej)

– umiejętność obsługi komputera (pakiet MS Office w stopniu podstawowym jest już standardem; ale może innych specjalistycznych programów użytkowych – power point, Excel zaawansowany)

– posiadanie prawa jazdy (zdecydowany przykład kategoria prawa jazdy C+E – gdy mówimy o kierowcach zawodowych)

Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Rozpoznaj różnice


Kompetencje miękkie i twarde – różnice

Podstawowa różnica między omawianymi umiejętnościami:

Kompetencji twardych możesz się nauczyć od zera, natomiast kompetencje miękkie już posiadasz i mogą one być rozwijane i rozbudowywane.

Podsumowująca dygresja: do tworzenia wpisów na stronie często używam działu kompetencji twardych, ponieważ potrzebuję tu merytorycznej wiedzy, ale już sam kontakt z Wami to umiejętności miękkie. Ba, wykonując pracę domową / używam, często dyspozycji miękkich.

Chcesz dalej zapoznać się z kompetencjami miękkimi? Zapraszam do artykułu, link poniżej, sprawdź się w teście.

Kompetencje miękkie i twarde – lektury warte polecenia:

  • Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wyd. Antykwa, 2005 (uwielbiam:-) )
  • Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi; Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004 Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami; Wyd. Wolters Kluwer, 2016 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Goleman D.: Inteligencja emocjonalna; Poznań, Wyd. Media Rodzina, 1997 – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl
  • Goleman D.: Inteligencja społeczna; Poznań, Wyd. Rebis, 2007 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Krajewska Anna: Kompetencje personalne i społeczne, Wyd. Ekonomik, 2018 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • Lęgowicz A.: Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych, Wyd. Difin, 2014 – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook. Za każdy odzew dziękuję!

Polecam książki oraz kursy LifeArchitect (Michał Pasterski) - odkryj swoje zdolności!

Przekaż dalej :)

kompetencje miękkie kursy

A co tutaj ciekawego?

15 komentarze dla “Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Rozpoznaj różnice”

  1. Milena- doradca zawodowy napisał(a):

    Super! trafione z dziesiątkę!

    1. Dziękuję 🙂

  2. Agata napisał(a):

    Kompetentny i konkretny artykuł, skarbnica wiedzy w jednym miejscu.

    1. Dziękuję 🙂

  3. Interesujący materiał! Zaraz zerknę na odnośnik dotyczący liderowania, ostatnio ten temat jest mi bardzo bliski i chłonę co się da 🙂

  4. Od trzech lat zajmuje się szkoleniami z kompetencji miękkich 😉 Ale jak to w świecie bywa- szewc boso chodzi 😉
    Pracuję jednak – zwłaszcza nad rozwinięciem asertywności, bo to zawsze jakoś u mnie kulało. 😉
    Dzięki za fajny artykuł i zebranie tego w jednym miejscu!

    1. katarzyna napisał(a):

      Ech Sylwia my to kiedyś pół nocy przegadamy 😉

  5. Wolę pracować sama niż w grupie, ale jeśli chodzi o stres jestem na niego bardzo podatna, i się bardzo stresuję.;)

    1. Nie powiem abyś się nie stresowała, ale podeśle pod temat eustresu. Bo stres może być też dobry 🙂

  6. Miło się czytało – jednak muszę doczytać pozostałe wpisy do których podałaś odnośniki 😉

    Teraz już fachowo potrafię nazwać wszystkie cechy którymi dysponuję – zawsze byłem zdania, że osobowość jest mega ważna niezależnie od czynności. Tutaj otrzymałem potwierdzenie swojej tezy! Ponadto daję obserwację na insta oraz bloga 😉

    1. katarzyna napisał(a):

      Zdecydowanie w obecnej jakże miłej sytuacji życiowej polecam płeć mózgu 😉

  7. bardzo ciekawy i przydatny artykul. Tak duzo mówi się o kompetencjach miękkich, a nie wszyscy wiedzą czym one są. Choć tej wiedzy się od nich wymaga, chociażby na rozmowie rekrutacyjnej. Pozdrawiam

    1. katarzyna napisał(a):

      Pewnie że tak! To jest takie usystematyzowanie wiedzy 😉

  8. Wszystko w ogóle jest bardzo ważne, stosowane na ogół

    1. katarzyna napisał(a):

      Racja i przydaje się czasem ułożenie takich kwestii 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.