Inteligencja emocjonalna (+test)
kompetencje miękkie kursy

Emocje towarzyszą Ci zawsze – pozytywne i negatywne; doświadczasz je codziennie. W obecnym momencie zapewne także je odczuwasz: zaciekawienie, zadowolenie, radość, zniechęcenie, frustracje lub nawet irytacje. Zastanawiałaś się kiedykolwiek czy potrafisz je “zrozumieć”A właściwie w jakim celu? Bo to emocje bardzo często zarządzają naszymi odruchami i działają szybciej niż myślenie racjonalne. Inteligencja emocjonalna – włącz ją 🙂  

 

Ile razy w życiu zdarzyło Ci się żałowałaś pewnych słów? Pewnego zachowania? A ile razy odczuwałaś dumę i zadowolenie ze swoich mniejszych lub większych sukcesów? A jak wspominasz swoje ważne wydarzenia z życia, to co czujesz? Zawsze emocje. Towarzyszą Ci wszędzie, w każdym momencie coś odczuwasz. To emocje odpowiedzialne są za Twoja reakcje na dany temat, łączą lub dzielą Cię z ludźmi. I właśnie po to jest inteligencja emocjonalna, aby rozpoznawać, zrozumieć i zarządzać emocjami swoimi i ludzi wokoło. 


 

Inteligencja emocjonalna (EQ) to umiejętność rozpoznawania, rozumienia i zarządzania emocjami – swoimi i osób w Twoim otoczeniu.  

 


Inteligencja emocjonalna (+test)

W jaki sposób?

Nasz mózg jest tak zaprogramowany, że kiedy doświadczasz jakiejś emocji np. zaniepokojenie, strach, gniew, to odpowiada na zagrożenie poprzez emocjonalną reakcjęTakie działanie może prowadzić do powiedzenia lub wykonania czegoś, czego później będziemy żałować. I teraz – po uświadomieniu sobie, że jest to szybka, instynktowna reakcja i nie chcemy działać pod jej wpływem – wycofujemy się, uspokajamy i włączamy racjonalne, obiektywne myślenie. Skrót – ktoś Cię zdenerwował, chcesz okazać złość i irytację, ale nagle włączasz EQ i czujesz, że to nie ma sensu, lepiej spokojnie i mądrze rozwiązać tą sprawę, bo przyniesie Ci to więcej korzyści m.in. Twój spokój, bezpieczeństwo emocjonalne. Odwołując się do przykładu zawodowego rozpoznanie emocji klienta pozwoli dopasować się reakcją do jego potrzeb, które są Ci potrzebne do odniesienia zamierzonego skutku (współpracy). 

Naucz się kontrolować swoje emocje i nie pozwól, aby to one kontrolowały Ciebie. Jak możesz rozumieć EQ?Inteligencja emocjonalna (+test)

 

Jakie osiągasz korzyści korzystając z inteligencji emocjonalnej?

1. Obniżasz swój poziom stresu, czyli dbasz o zdrowie. 

Będąc świadomym siebie i swoich słabości możesz o siebie bardziej zadbać, a więc obserwować ciało i przeciwdziałać stresowi. 

2. Relacja z ludźmi.

Dzięki rozumieniu i odpowiedniemu wyrażaniu swoich emocji poprawiasz stosunki z ludźmi. Potrafisz też odczytywać ich stany emocjonalne. Poprawiasz swój wizerunek w ich oczach.

3. Nie stwarzasz i potrafisz załagodzić konflikty (keep calm and wdech).

Przy rozwiniętej EQ potrafisz wczuć się w pewnym stopniu w stany emocjonalne innych ludzi, więc możesz zapobiegać konfliktom lub je przynajmniej łagodzić. Temat związany z umiejętnością negocjacji.

4. EQ sprawia, że stajesz się optymistą.

5. Sukces & poczucie własnej wartości.

Dzięki wysoko rozwiniętej EQ lepiej motywujemy się, działamy, coraz częściej skutecznie. Wzrasta więc poczucie własnej wartości i umiejętność osiągania celów.

6. Jesteś liderem, świadomym przywódcą.

Wysoki poziom EQ pozwala rozpoznawać stany emocjonalne swoje, a przede wszystkim ludzi wokoło, też. pracowników. Wiesz czego potrzebują, oczekują i potrafisz ich do tego jako lider charyzmatycznie doprowadzić. 

 

Wady inteligencji emocjonalnej:

  • EQ jest kompetencją miękką – nie masz jej “wbudowanej”, możesz próbować ją rozwijać (zostaniesz małym buddą 🙂 )
  • czy ciągła kontrola dobrze na nas wpływa?

 

Pojęcie inteligencji emocjonalnej wprowadził Daniel Goleman. Zauważył, że nie zawsze dobre wyniki w nauce i wysoki poziom inteligencji daje sukces prywatny, zawodowy. To właśnie EQ jest czynnikiem, który decyduje o umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym, praktycznym.

Osoby z dobrze wykształconą inteligencją społeczną sprawdzają się jako: politycy, nauczyciele, przywódcy religijni, doradcy, handlowcy, menadżerowie, specjaliści public relations itd. Wysoki poziom EQ możesz genialnie wykorzystywać w swojej pracy zawodowej.

 

Inteligencja emocjonalna (+test)

Czy zaliczasz się do ludzi o wysokim ilorazie inteligencji emocjonalnej? Zobacz 10 punktów poniżej, a następnie rozwiąż TEST.

1. Czy używasz emocjonalne słownictwo?

Wyobraź sobie, że jesteś w silnie stresowej sytuacji. Jak wielu przymiotników możesz użyć, które opisują Twoje emocje? Czy mówisz, że czujesz zdenerwowanie, niepokój, zły nastrój, niepokój lub rozdrażnienie? Jeśli opisujesz stany emocjonalne to kształtujesz swoje EQ, a co najważniejsze pozwalasz sobie uniknąć złych decyzji podyktowanych negatywnymi emocjami.

2. Czy jesteś zainteresowana ludźmi, ogólnie otoczeniem?

Nie ważne jaką masz osobowości, jeżeli szczerze, bez złych intencji interesujesz się ludźmi, chcesz im pomagać, to wzrasta Twój poziom empatii, a to znacznie rozwija inteligencję emocjonalną.

3. Czy doceniasz to co masz, co posiadasz?

I nie chodzi tu tylko o spełnienie materialne. Doceń zdrowie, rodzinę, umiejętności i osiągnięcia. Ciesz się tym, opisuj emocje – rozwijasz inteligencję emocjonalną.

4. Czy myślałaś kiedyś o swojej samoocenie, o swoich mocnych i słabych stronach?

Czy korzystasz z tej wiedzy? Kiedy znasz swoje mocne strony potrafisz je wykorzystać i przekuć w sukces na każdym polu. Wykorzystujesz i czerpiesz z siebie jak najwięcej. Wzmacniasz też poczucie własnej wartości (wykonaj test samooceny).

5. Czy potrafisz akceptować zmiany? Obawiasz się ich?

Jeżeli posiadasz wysoko rozwiniętą inteligencję emocjonalną to łatwiej akceptować i przystosować się do zmian. Potrafisz oswoić emocje, analizujesz swój strach i obawy.

Inteligencja emocjonalna (+test)

6. Czy szybko lub często obrażasz się?

Bardzo ważny jest dystans do siebie, taka otwartość i pewność siebie. Czy bierzesz do siebie złośliwości, docinki? Twoje pozytywne emocje i poczucie własnej wartości powinny Cię obronić przed takimi atakami.

7. Czy roztrząsasz każdy swój błąd?

Błędy, porażki są potrzebne, aby dostrzec to co ważne i momenty kiedy jesteś szczęśliwa. Szczęście to emocje z nim związane; myśl o nich 🙂 

8. Czy jesteś asertywna? Tzn. czy mówisz bezpieczne dla Ciebie „nie”?

Mów „nie” wtedy czujesz, że musisz wykonać coś wbrew sobie, kiedy czujesz się zagrożona. Będziesz panować nad swoimi uczuciami, nad otoczeniem, więc nad swoim życiem. Asertywność to postawa, która zakłada szacunek wobec Twoich praw, a także ludzi wokoło.

9. Jak reagujesz na toksyczne jednostki?

Takie wampiry emocjonalne wysysają z nas co najlepsze. Jeżeli panujesz nad emocjami potrafisz takich ludzi neutralizować.

10. Czy jesteś ciągle „online”?

Emocje w świecie wirtualnym są często mylne, trudne do rozpoznania. Są też budujące i motywujące. Jednak warto czasem wyłączyć wszelkie sprzęty mobilne i podczas spaceru popatrzeć w oczy i emocje rzeczywistych ludzi.


Jeżeli chcesz nadal zgłębiać temat własnych emocji to zapraszam do autoempatii. Dowiesz się m.in. że powinnaś “być przy sobie”, bronić siebie przed niebezpieczeństwem tak jak czynisz to w stosunku do swoich bliskich oraz tego, że nie kopie się leżącego 😉 Tekst o tym jak nie użalać się nad sobą:

Autoempatia. Nie użalaj się, a bądź przy sobie.


A na sam koniec czas na test EQ: 

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna lektury warte polecenia:

  • Goleman D.: Inteligencja emocjonalna; Poznań, Wyd. Media Rodzina, 1997 – KLIK po książkę  
    taniaksiazka.pl
  • Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna w praktyce, Wyd. Media Rodzina – KLIK po księżka
    taniaksiazka.pl
  • J. Tomczyk, Inteligencja emocjonalna, Wyd. Edgard, 2014 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • E-book “Inteligencja emocjonalna – Jak zrozumieć emocje?” – KLIK po e-book 

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media – Facebook.  Za każdy odzew emocjonalnie dziękuję 🙂

 

kompetencje miękkie kursy

A co tutaj ciekawego?

33 komentarze dla “Inteligencja emocjonalna (+test)”

  1. Świetny sposób na poszerzenie wiedzy o nas samych. A temat bardzo fajnie, rzeczowo opracowany. Do tego od razu możemy sprawdzić orientacyjnie na jakim poziomie jest nasza inteligencja emocjonalna. Teraz wiem jak ważna ona jest i że powinnam trochę nad nią popracować. Post poleciłam u siebie:)

    1. katarzyna napisał(a):

      Dziękuje, bardzo mi miło 🙂

  2. Dokładnie! Trzeba poznać siebie 🙂

  3. Radosław Żuchowski napisał(a):

    Jest co poczytać i co najważniejsze wyciągnąć wnioski i naukę. Kasia mocno namiesza Wam w głowach. Oczywiście pozytywnie.
    Pozdrawiam

    1. katarzyna napisał(a):

      Radek ależ hasło reklamowe 😉 🙂

  4. Macham łapką! 😉
    Trafiłam tu z facebook’owej grupy i bardzo się cieszę! Myślę, że to miejsce może okazać się pomocne dla nauczycieli, więc chętnie się z nimi podzielę 😉

    1. katarzyna napisał(a):

      Samanta to ja odmachuję, obiema łapkami 🙂

  5. super wpis i test !!!

  6. Świetny wpis i test! Załapałam się na 33 pkt więc nie jest tak źle z moja inteligencja emocjonalna hehe 🙂
    Pozdrawiam Kasiu

  7. Kochana, dawno nie czytałam tak fajnego tekstu. Po tescie wyszło mi, że mam bardzo wysoką inteligencję emocjonalną – o której nigdy wcześniej nie słyszałam, zawsze nazywałam to zwyczajnie empatią. 🙂 dziękuję, że mogłam się tu czegoś nauczyć !

    1. katarzyna napisał(a):

      Creativevibes ale mam z Twojego komentarza radochę! Tak Ci podpowiem, że empatia to bardziej współodczuwanie z osoba z zewnątrz, a w EQ liczą się Twoje wewnętrzne emocje – po polsku co by Cię szlag nie trafił i krew nie zalała! 😉 Musisz być “dobra duszą” z taki poziomem EQ i empatii.

  8. Miałam o inteligencji emocjonalnej na studiach i też trochę w technikum, na psychologi… Ale tak jak czytam twój tekst to nie wiem czy ją mam.Jestem raczej mało pewna siebie jeszcze kwestia w czym…

    1. katarzyna napisał(a):

      Dorota ale wiesz że coś i gdzieś siedzi. Masz pewną wiedzę. Reszta pomyśleć i ćwiczenia i już kontrolujesz otoczenie 🙂

  9. Warto po tak dobrze wprowadzającym wpisie sięgnąć do Goldmana i jego ćwiczeń. Bardzo fajnie napisany post, to już kolejny który miałam okazje przeczytać. pozdrawiam:-)

    1. katarzyna napisał(a):

      Danka bardzo dziękuj, szczególnie z Pani ust taki komplement 🙂

  10. Wyszło mi, że mam wysoką inteligencję emocjonalną i zgadzam się z tym, ale jeszcze dwa/trzy lata temu było zupełnie inaczej.

    1. katarzyna napisał(a):

      Marta brawo! Naprawdę trudny wynik do osiągnięcia. Rozsiewaj więc swój czar wokoło 🙂

  11. Ten temat zawsze mocno mnie fascynował, wyszukiwałam książek, wykładów lub zajęć mu poświęconych, dużo zyskałam jako osoba zdobywając tę wiedzę. 🙂

  12. Często mówię pod wpływe złości dużo rzeczy.. Jeśli targają mną emocje to nie potrafię ugryźć się w język. Ake dobrze, że jest to kompetencja miękka i można to wypracować!:) Zaczynam od dziś!:)

    1. katarzyna napisał(a):

      Just Me Blog też trzeba, ale z drugiej strony ważny jest umiar dla naszego zdrowia psychicznego prawda? 😉

  13. Hej! z przyjemnością przeczytałam! inteligencja emocjonalna jest wyjątkowo potrzebna i to w odniesieniu do życia prywatnego i biznesu! 🙂

  14. Anonim napisał(a):

    Przyznam, że odkąd zaczęłam się zagłębiać w aspekty inteligencji emocjonalnej, nie tylko lepiej zrozumiałam siebie, ale także ludzi z mojego otoczenia. 🙂 Warto łyknąć tę wiedzę, wiele wyjaśnia. 🙂

  15. Iga napisał(a):

    Inteligencja emocjonalna jest podstawa w relacjach z ludźmi. Myśle, ze każdy powinien solidnie nad nia popracować np. przed wejściem w związek czy tymbardziej zostaniem rodzicem! Tylko rozumienie siebie i innych, wzajemnych potrzeb oraz uczuć moze być fundamentem szczęśliwego zycia z ludźmi. Bardzo ważny i dobry tekst. Pozdrawiam 🙂

  16. Inteligencja emocjonalna leży na mojej półce już od paru lat aczkolwiek nigdy nie byłem w stanie przejść ją od deski do deski. Dla mnie jest napisana chyba zbyt naukowym językiem i ciężko mi się ją czytało.

    Co do inteligencji emocjonalnej to uważam, że to jest nieustający trening nad tą umiejętnością i choć jest bardzo, bardzo cenna to jest ją bardzo trudno udowodnić na rozmowie kwalifikacyjnej.

  17. Moja inteligencja emocjonalna jest…taka sobie 😉 Są dni, że już po prostu wysiadam i nie daję rady wczuwać się w każdego rozmówcę. Za dużo, za szybko, człowiek zmęczony i tak rodzą się drobne nieporozumienia, bo tracę cierpliwość, jak mi ktoś przychodzi kwękać dla samej przyjemności kwękania.

  18. M napisał(a):

    Lubię czytać takie tekst, dają mi do myślenia ;] Pozdrawiam i wszystkiego dobrego na Święta ;]

  19. Na studiach z wypiekami na twarzy przeczytałam Inteligencję emocjonalną – Golemana. Wracam do niej do tej pory, bo bardzo dużo dowiedziałam się o sobie dzięki niej! Test też robiłam i wychodzi na to, że nie jest ze mną w tej kwestii tak źle! 😉

    1. katarzyna napisał(a):

      Sylwia ja w ogóle jestem chomik studencki. Tyle lat po studiach a książki i notatki ciągle zachowane 😉

  20. Świetne, zwłaszcza cztery ostatnie punkty. A i zapominamy o śnie, nie mając świadomości jak bardzo to na nas wpływa.
    Co do toksycznych ludzi, czasami trzeba się odciąć, to trudne decyzje, ale jedyne słuszne, bo są jak dementorzy, wciągają całe nasze światło.
    No i to bycie online – bądźmy bardziej “online” w codziennym życiu, z bliskimi, bo te chwile przemijają i nigdy już się nie powtórzą 🙂

  21. bardzo ciekawy artykuł, z którego można wiele się dowiedzieć

  22. Świetny tekst! Po przeczytaniu artykułu, byłam przekonana że mam wysoką inteligencję emocjonalną. Test pokazał mi jednak że jest na przeciętnym poziomie. To mi tylko pokazuje, jak mało czasem wiemy o sobie ????.

    1. katarzyna napisał(a):

      Kasia ale pamiętaj że to jest taki wstęp do analizy EQ. U Ciebie jeśli tak czujesz naprawdę może być wyższa. Jak masz ochotę to poszukaj jeszcze testów online 🙂

  23. Super artykul, interesuje się tym tematem i z ogromna przyjemnością zaczerpnęłam jeszcze więcej wiedzy na temat inteligencji emocjonalnej. Bardzo spodobały mi się pytania, które postawiłaś na końcu – każdy z nas powinien sobie na nie odpowiedzie i przede wszystkim zapytać siebie, czy kochasz i szanujesz siebie, co o sobie sądzisz – dzięki temu możemy żyć bardziej w zgodzie zarówno ze sobą, jak i z innymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.