Pozafinansowa motywacja pracowników - hit czy kit? -
kompetencje miękkie kursy

Pozafinansowa motywacja pracowników – hit czy kit? Umówmy się kasa, wynagrodzenie, gratyfikacja finansowa czy jak to zwał, zawsze była, jest i będzie na pierwszym miejscu. Dla większości, ale nie dla wszystkich. 

Masz własną firmę, jesteś kierownikiem jakiegoś działu – co robisz by zmotywować swoich ludzi do bardziej wydajnej pracy? Co czynisz, aby czuli się potrzebni i doceniani? A Ty człowieku, pracownicza jednostko, czy starasz się na tyle, aby wykonywać swoją pracę należycie i motywować się samemu? 

Wynagrodzenie a praca

To czy dajemy i bierzemy po równo jest tematem stosunku do naszej pracy. Ale to, co warto zauważyć, to fakt, że potrzeby pracownicze w ostatnich czasach bardzo się zmieniły, ponieważ chcemy czuć się doceniani i potrzebni, chcemy robić coś ważnego. A przede wszystkim wynagrodzenie pieniężne nie jest już jedynym sposobem motywowania pracowników.

 

Pozafinansowa motywacja pracowników - hit czy kit?

 

Wszelkiego rodzaju pozafinansowe gratyfikacje skutecznej tworzą przyjacielską atmosferę w miejscu pracy oraz kształtują wizerunek firmy jako dbającej o swój personel. Warto jednak pamiętać, że motywowanie pozafinansowe powinno zawsze iść w parze z wartościową motywacją finansową, a to wcale nie jest proste. Jeżeli nie mamy możliwości zaspokoić tych potrzeb, musimy ratować się innymi metodami. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że każdy pracownik jest inny i nie dla każdego liczy się przyjazna atmosfera w pracy (czytaj poklepywanie po plecach). Nie każdy wybucha euforią na myśl o twórczej atmosferze w pracy, karnecie na basen czy paczce słodyczy dwa razy w roku. Trzeba zwrócić uwagę na potrzeby pracownika, które zależne są od jego cech osobowych, sytuacji życiowej, wiedzy, oczekiwań, a nawet przekonań. Równie ważna jest tez sama osoba pracodawcy lub kierownika. Czy jest on naturalnym liderem (test – czy jesteś typem lidera?); człowiekiem, który nie tylko oczekuje, ale sam od siebie daje. 

 

Motywację pozafinansową możemy więc podzielić na:

  • niematerialne pozapłacowe środki motywowania
  • materialne pozapłacowe środki motywowania

Poniżej znajdziesz wskazówki w jaki sposób motywować pracownika w sposób niematerialny, a jak bardzo ważny i niedoceniany – personalny. Oczywiście samo uznanie i radość nie zawsze wystarczy, by utrzymać pracownika w imponującej kondycji, ale sprzyja jego wydajność przy wykonywanych obowiązkach. W kolejnym, przyszłym artykule dowiesz się w jaki sposób wykorzystywać materialne, ale pozapłacowe środki motywacyjne.

 

Niematerialne środki motywacji

Niematerialne środki motywacji, czyli w skrócie zauważ i doceń mnie. Są to różnego rodzaju formy uznania i aprobaty, które możemy podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.

 

Pozafinansowa motywacja pracowników - hit czy kit?

 

Okazywanie uznania i aprobaty

Czy lubisz być szczerze chwalona za dobrze wykonaną pracę? Większość z nas potrzebuje takiego pozytywnego wzmocnienia. Jako pracodawcy szukajmy takich okazji, które najlepiej oddziaływają zaraz po wykonaniu zadania. Mogą to być pochwały wyrażane indywidualnie lub na forum zespołu (tak!), a nawet maile z personalnym przekazem. Takie dowody uznania przekazywane w codziennej rozmowie nie kosztują nic, a dodają skrzydeł prawie każdemu pracownikowi. Jedynie o czym należy pamiętać to muszą być one szczere i nienadużywane. Okazujemy w ten sposób tak ważny szacunek dla czyjejś osoby i pracy.

 

Jesteśmy wspólnotą

Ludzie odczuwają potrzebę przynależności, daje nam to poczucie ważności i bezpieczeństwa. Więc jeżeli jako kierownicy możemy na to sobie pozwolić, dajmy możliwość angażowania się pracownikom w sprawy firmy,  tworzenia jej struktur i planów. Poczucie wspólnoty bardzo dobrze wpływa na morale, rozwiązuje problemy i napędza wzajemnie w pracy. Świetnym rozwiązaniem są cykliczne spotkania z pracownikami, na których omawia się codzienne zadania i problemy.

 

Przyjazna atmosfera w pracy

Jesteśmy już zespołem, a bycie częścią zgranego zespołu wyzwala w nas lojalność, zaangażowanie i kreatywność. Dobra atmosfera w pracy, mimo ogólnego czasem napiętego systemu działania, sprzyja wydajniejszej pracy. Jedynie na co należy uważać, to zbytnie spoufalanie się pracowników tzn. wspólne kawy, wyjścia na papierosa i częste pogaduchy na luźne tematy rozpraszają. Dobra, zdrowa atmosfera – ok, przesadne rozbawianie – nie.

 

Informacja zwrotna i konstruktywna krytyka

Ocena pracownika powinna mieć miejsce w każdej firmie i nie ważne czy zatrudniasz dwoje ludzi czy jesteś kierownikiem 15. Najważniejsze co należy podkreślić to indywidualna rozmowa oceniająca, a tym bardziej krytykująca! Spotkanie oceniające ma na celu przekazanie pozytywnych informacji zwrotnych o postępach pracy, bez udziału negatywnych emocji. Tu nie chodzi jedynie o wtykanie błędów pracownika, to nie sprzyja rozwojowi, a zamknięciu się z swojej skorupce. W temacie krytyki bardzo dobrze zadziała metoda kanapki: dobre – złe – dobre. Metoda kanapki to krytyka podana w sposób łatwy do zniesienia, ponieważ wszystko, co nieprzyjemne, powiedziane jest w środku rozmowy. Pozytywny początek i koniec sprawiają, że pracownik czuje się doceniony. Ważne jest też aktywne słuchanie, tego co pracownik chce nam przekazać, a nie tylko szufladkowanie (bo ona zawsze coś tam… nie potrafi wykonać).

 

Work-Life Balance

Work-Life Balance, czyli pozwól człowiekowi żyć poza pracą 😉 Daj mu możliwość pracy, a także odpoczynku i regeneracji. Każdy z nas, pracownik czy przełożony jest zadowolony, gdy może realizować się zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. I tak pozytywnie naładowany, zrelaksowany i pełen energii przychodzi do pracy 😉 Wówczas może tą energię spożytkować do realizacji celów firmy. Równoważenie pracy oraz życia osobistego zapobiega wypaleniu zawodowemu pracowników i tak naprawdę przywiązuje nas do miejsca pracy. Przy czym bardzo ważna jest redukcja stresu i możliwość ujścia negatywnych emocji. Zmniejszanie poziomu stresu pozwala czuć się w pracy „bezpiecznie” i wydajnie pracować.


 

Prawdą jest taka, że nie ma jednego skutecznego sposobu motywowania dla wszystkich, ale są jednak pewne czynniki, które zawsze działają demotywująco:

Pozafinansowa motywacja pracowników - hit czy kit?

 

 

Polecana literatura:

  • Maria Król-Fijewska, Piotr Fijewski, Asertywność menadżera, Wyd PWE, 2015 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • M. Sidor-Rządkowska, Zarządzanie personelem w małej firmie, Wolters Kluwer, 2010 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • W. Kozłowski, Zarządzanie motywacją pracowników, Wyd. CeDeWu, 2017 – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl
  • A. Niemczyk, A. Niemczyk, J. Mądry, Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów, Wyd. Helion, 2016 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl

     

 

Czy to tak wiele z tematu pozamaterialnej motywacji pracowników odnoszącej się do sfery personalnej? Skrót: pracodawco – doceniaj, szanuj i stwórz dobra atmosferę. Niebawem zapraszam na tekst odnośnie tez tych pozafinasnowych, ale już materialnych, a to nie tylko samochód, karnet na basen i czekolada na święta. Jeżeli zainteresowałam Cię tematem, proszę okaż to – machnij łapką, skomentuj lub odwiedź mnie na social media – Facebook. Dziękuję 🙂

kompetencje miękkie kursy

16 komentarze dla “Pozafinansowa motywacja pracowników – hit czy kit?”

  1. Jadwinia napisał(a):

    Ciekawy artykuł. A z ciekawostek od siebie mogę dodać, że wybór sposobu zmotywowania pracowników może zależeć też od pokolenia, do którego oni należą. Np.

    Baby Boomers (1946 – 1964)

    – Prywatna służba zdrowia

    – Pochwały

    Pokolenie X (1965 – 1979)

    – Wyjazdy służbowe, integracja

    – Dofinansowanie szkoleń

    – Pochwały

    Pokolenie Y (1980 – 1994)

    – Elastyczne godziny pracy

    – Pochwały

    Pokolenie Z (1995 – obecnie)

    – Praca zdalna

  2. Sławkowicz napisał(a):

    Motywować pracowników można na różnorodne sposoby – oczywiście wiadome, że najlepsza motywacja to taka finansowa, jednakże znam też i inne przykłady motywacji, które świetnie się sprawdzają w wielu firmach. Mowa tutaj głównie o motywacji poprzez system szkoleniowy, katalogi nagród, itp. – możliwości jest wiele, trzeba je tylko umieć wykorzystać.

  3. ninka napisał(a):

    Każdy sposób motywacji jest dobry, u nas są karty Biznes Benefit, które się świetnie sprawdzają. Takie zniżki do 70% na różne usługi naprawdę zachęcają 😉

    1. Ninka mnie zdecydowanie zachęcają. Dobry kierunek motywacji 🙂

  4. Tak sobie myślę, że Twój wpis mógłby być jakąś „lekturą” obowiązkową dla pracodawców. Tyle tam cennych i wartościowych wskazówek, z których mogliby czerpać garściami. A to mogłoby znacząco poprawić funkcjonowanie firmy.
    Ja nie mam firmy, ale czasem zatrudniam chłopaków do „budowy” ogrodu. I na pewno wezmę pod uwagę to, co napisałaś.
    I jest jeszcze jeden czynnik demotywujący. Nuda. Czyli siedzenie w pracy, bo trzeba siedzieć w określonych godzinach, za co nam płacą, a nie ma nic do roboty 🙂

    1. Monika dziękuję bardzo za te pozytywne słowa 🙂 A z tą nudą… to jak takie firmy funkcjonują? 😉

  5. Jak zawsze, przeczytałam Twój wpis z dużym zainteresowaniem. Imponuje mi Twoja wiedza i to, że potrafisz przedstawić ją w przystępny i interesujący sposób. I chociaż ten temat mnie nie dotyczy – ani nie mam pracowników, ani nikt specjalnie nie siedzi mi nad głową, to i tak wyczytałam tu wiele uniwersalnych rad, które tak naprawdę można przełożyć także na życie codzienne. A to bardzo cenne 🙂

    Mam nadzieję, że więcej szefów będzie zwracało uwagę na opisane kwestie. Jednak pieniądze to nie wszystko, a zdrowie psychiczne pracownika i dobra atmosfera są kluczowe na drodze do osiągnięcia sukcesu 🙂

    1. Klaudyna bardzo dziękuję za ciepłe słowa, od Ciebie zawsze tylko takie 🙂

  6. Bardzo dobry wpis.Niestety niewielu szefów/przełożonych wie, jak wspierać i motywować pracownikom. Wielu wciąż się wydaje, że skoro ci płacę pensję, to w ten sposób cię motywuje…

    1. Aleksandra pensja jest bardzo ważna, do często podstawa, ale ile jeszcze można dobrego zrobić, prawda? 🙂

  7. Już jakiś czas temu się nad tym zastanawiałam, no bo powiedzmy sobie szczerze – jakie pieniądze są w stanie zastąpić nam docenienie i szacunek innych? Ja na pewno nie chciałabym chodzić ze stresem i z „musu” do pracy.

    1. Julia są sytuacje wnet skrajne, gdzie stres i mobbing uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w pracy i życiu codziennym.

  8. Dobrze by było, gdyby docenienie niematerialne, szło w parze z docenieniem materialnym.

    1. Dokładnie tak Patrycja, bo wówczas gdy materialne zostanie spełnione, można najgłębiej rozwijać temat doceniania i dobrej atmosfery. Z drugiej strony jednak, jak się nie ma czym to już lepiej tak, pozytywnie 😉

  9. Każdy z pozafinansowych sposobów motywacji ma duże znaczenie dla pracownika

    1. Dziękuję Martyna. Pytanie czy któreś ważniejsze, czy istnieje równowaga 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *