Czym jest "sławne” zarządzanie sobą w czasie? Poznaj jego 7 podstaw
kompetencje miękkie kursy

Większość z nas posiada napięty rozkład dnia; dzielimy czas między pracą, rodziną, szkołą, hobby i wszystkim innym, co chcemy wykonać i jest w kręgu naszych zainteresowań. Jednak, nie każdy potrafi skutecznie zarządzać swoim czasem, ba, nawet nie usiłuje. To prowadzi do rozpoczęcia x zadań, oczywiście nie dokończenia ich lub do totalnego, nerwowego działania na zasadzie: co ja miałem zrobić? Gdzie pojechać i co odebrać? I znowu zapomniałem o… (tu wpisz dowolną propozycję). Więc w tym momencie następuje pytanie: dlaczego ludzie nie zarządzają swoim czasem? A nawet, dlaczego jak już dobrze planują, nie wykonują swoich założeń? Czym jest więc „sławne” zarządzanie sobą w czasie?

Odpowiedź nie jest zbytnio skomplikowana: wiele osób skupia się bardziej na czasie, a mniej na sobie, a co więcej nie zdając sobie z tego sprawy, robią nieodpowiednie rzeczy w niewłaściwym czasie lub przeznaczają go na dane zadania odpowiednio – za dużo lub za mało.

zarządzanie sobą w czasie

Zarządzanie sobą w czasie

Należy podkreślić, iż nie możemy zarządzać czasem, a jedynie SOBĄ w nim, możemy kontrolować SWOJE zadania osadzone w czasie. Każdy z nas ma taką samą liczbę godzin dziennie; nie możesz dostać dodatkowej godziny bez względu na to, jak jesteś dobry czy słaby w danej dziedzinie. Ha, nie możesz też ponownie wykorzystać minut, które zmarnowałeś poprzedniego dnia. Możesz jednak ZARZĄDZAĆ SOBĄ W TYM CZASIE.

W jaki sposób?

Aby odpowiednio zarządzać sobą w czasie musisz zacząć koncentrować się na sobie, ćwiczyć samodyscyplinę i postępować zgodnie z dokładnie określonym, ale zawsze elastycznym harmonogramem. Idea zarządzania sobą w czasie jest zazwyczaj definiowana jako umiejętność wydajnego (!) wykorzystania czasu, szczególnie w przypadkach takich jak praca, obowiązki domowe, pobieranie nauki (szkoła). Zarządzanie sobą w czasie to przede wszystkim planowanie, organizowanie i świadome budowanie dobrych nawyków związanych z produktywnością.

zarządzanie sobą w czasie

Powtórzę, każdy z nas ma taką samą ilość czasu każdego dnia. Jeszcze nie wyleziono sposobu na jego przechowywanie, pożyczanie lub wydłużanie 😉 Więc to, co musisz zrobić, to zdecydować, jak z tego czasu korzystać, ponieważ w tym wszystkim chodzi o to, by jak najwartościowej wykorzystać swój potencjał. Ustawicznie pracujemy nad pewną ilością zadań do wykonania, więc skupmy się nad tym, aby ta praca była „inteligentna”. Poniżej przeczytaj o tym, jak się koncentrować, by być produktywnym.

Jak robić odpowiednie rzeczy we rzeczy we właściwym czasie?

1. Stawiaj jasne CELE & lista zadań

Każdy się ze mną zgodzi – osiąganie celów jest świetne. Ale za nim będziesz świętować swój większy lub mniejszy sukces, musisz go określić. Stawiaj jasny cel, czyli określ co, kiedy (w jakim czasie) i w jaki sposób masz to wykonać. Aby to zrobić, zbuduj swoją LISTĘ ZADAŃ. Poświęć trochę czasu na początku tygodnia i/lub pod koniec każdego dnia, aby określić zadania do wykonania. Zrób listę rzeczy do zrobienia 🙂 Odnośnie stawiania celi, jedną z podstawowych spraw jest wytyczenie sobie celów: krótko i/lub długoterminowych oraz określenie podstawowych priorytetów przy dążeniu w ich realizacji. Dzięki temu wyeliminujesz czynniki, które mogą obniżyć wydajność twojej pracy, dekoncentrować cię. Cele możesz podzielić na:

  1. Bieżące (operacyjne) – to zadania na najbliższy czas, dzień, tydzień; które pozwolą zrealizować konkretne działania 
  2. Krótkoterminowe (taktyczne) – to zadania obejmujące czas przyszły, takie jak bliskie miesiące; działania te mogą proponować pewne rozwiązania danego zagadnienia
  3. Długoterminowe (strategiczne) – to długofalowe strategie rozwoju, określenie ogólnych kierunków rozwoju; oczywiście cele te są zazwyczaj kilkuletnie. 

2. Bądź elastyczny

Punkt, który może się wydawać sprzeczny z poprzednim, ale… w rzeczywistości, aby jak najlepiej wykorzystać swój czas, musisz czasem zmienić plany i dostosować swój harmonogram do stale zmieniającego się otoczenia. Żongluj zadaniami, bądź otwarty na pewne zmiany.

3. Wyeliminuj rozproszenia wokół ciebie (złodziei czasu)

Aby móc się skoncentrować na zadaniu, musisz pozbyć się wszelkich potencjalnych zakłóceń, ponieważ to one negatywnie wpływają na Twoją produktywność. Wyłącz tv, powiadomienia w laptopie czy smartfonie. Zanurz się w danym zagadnieniu. Na temat złodziei czasu przeczytaj TU

4. Unikaj wielozadaniowości.

Samozarządzanie nie działa bez skupienia, a wykonując trzy zadania naraz trudno o prawdziwą koncentrację. Wielozadaniowość jawi się czasem jako wysoka produktywność, ale w rzeczywistości wprowadza zamęt i błędy. Tutaj zaczyna się dyscyplina, ponieważ to ty musisz zdecydować z wyprzedzeniem, że akurat w wyznaczonym czasie poświęcisz swoją uwagę jednemu, wybranemu zadaniu. A kiedy już skupiasz się na jednym działaniu, możesz dołożyć wszelkich starań, aby wykonać je najlepiej jak potrafisz, a w rezultacie wynik będzie prawdopodobnie lepszy. Na temat wielozadaniowości przeczytaj TU

Zarządzanie sobą w czasie

5. Spraw, by terminy były Twoimi przyjaciółmi

Zarządzanie sobą w czasie to tak naprawdę wykonywanie pewnych zadań w określonym czasie. Ale jeśli nie ma nikogo lub niczego, co mogłoby popchnąć cię do działania, możesz nie wiele zrobić. Dlatego tak ważne jest planowanie, określanie terminów rozpoczęcia i ukończenia danego projektu. Jeżeli jesteś kimś, kto często wyznacza cele z najlepszymi intencjami, ale tak naprawdę ich nie realizuje, ustal sobie terminy! A jeśli masz duży projekt, podziel go na mniejsze części i ustal terminy realizacji każdego z tych celów, po kawałku. Minuty, godziny, dni, tygodnie, miesiące… możesz planować nawet rocznie.

6. Radość i entuzjazm jest Twoim paliwem

Zdecydowanie wszyscy chcemy spędzać więcej czasu na robieniu rzeczy, które lubimy, nawet w naszej pracy zawodowej. Więc nie zapominajmy o tym, by wejść w pozytywny wir pracy, realizacji zadań, by się cieszyć naszym działaniem. Do tego trzeba wykorzystać czas na zadania, które cenimy, takie jak spędzanie czasu z rodziną, przyjaciółmi, na relaks i rozwijanie pasji. To wszystko musi składa się na pozytywną całość, która stanie się paliwem wydajności naszej pracy.

7. Napisz swój własny zestaw reguł zarządzania czasem

Znajdź i przetestuj rożne technik zarządzania sobą w czasie. Wybierz ulubione. Wiedza jest kluczem do sukcesu. Pamiętaj przy tym, że każdy z nas jest inny. To, że technika x służy sąsiadowi, by ustalić grafik koszenia trawy, przycinania drzewek oraz palenia w piecu, nie oznacza, że i tobie będzie łatwiej. Sprawdź co działa u ciebie – kalendarz, lista zadań, Matryca Priorytetów, zasada ABC, technika Pomodoro… Przyjmij te, które działają u Ciebie i zawsze staraj się udoskonalić własne praktyki, regularnie myśląc o tym, jak uprzyjemnić sobie życie 🙂

W temacie zarządzania sobą w czasie zapraszam do artykułów:

 

Na sam koniec mam prośbę, jeśli masz ochotę, opowiedz swoim spojrzeniu na temat zarządzania sobą w czasie, a może spodobał Ci się artykuł? Machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. FacebookLinkedIn. Za każdy odzew dziękuję!

 

Książki warte polecenia:

  • Tracy, Zjedz tę żabę! Wyd. MT Biznes – światowy bestseller – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl

kompetencje miękkie kursy

1 komentarz dla “Czym jest “sławne” zarządzanie sobą w czasie?”

  1. Anka napisał(a):

    Podoba mi się artykuł, jest całkiem motywujący 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.