Konflikt. Sprawdź czym jest? Jak sobie z nim radzić?
kompetencje miękkie kursy

Konflikt, nieporozumienie czy nawet brak odpowiedniej komunikacji występują wszędzie tam, gdzie mamy kontakt z innym człowiekiem. Nic odkrywczego, jak i to, że nie da się całkowicie wyeliminować tych zawirowań ze swojego życia, ale możemy je niwelować i spróbować rozwiązywać. Ba, nawet musimy – dla naszego zdrowia i relacji z otoczeniem. Na pewno nie ma co udawać, że konflikt sam się rozwiąże – oczywiście możemy dać sobie czas na wytłumienie emocji, ale musimy działać. Poniżej przeczytaj o tym czym są konflikty, jak im przeciwdziałać i jak zaradzać? Wszystko po to aby Tobie, nam żyło się lepiej.

Konflikt. Czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Kiedy ma miejsce konflikt? Gdy się z kimś  pokłócisz, gdy ktoś na Ciebie krzywo patrzy, a może gdy dochodzi do spektakularnej awantury z latającymi kubkiem nad głową?  Ty określasz swoją definicję i granice, jednak zapamiętaj: konflikt ma miejsce wtedy, kiedy realizacja celów i potrzeb jednej strony utrudnia lub uniemożliwia realizację potrzeb lub celów drugiej strony. Proste? Niby tak 😉 Podzielmy konflikty na:

– Konflikt intrapersonalny, konflikt motywacyjny:

czyli wewnętrzny stan sprzeczności pragnień, przekonań i wartości człowieka, przy czym konflikty wewnętrzne są konieczne do naszego prawidłowego rozwoju psychicznego.

– Konflikt interpersonalny:

między ludźmi; cechujący się sprzecznymi celami, dążeniami, interesami, często z negatywnym wzajemnym wpływem partnerów na siebie

– Konflikt społeczny:

zjawisko nieuniknione dla wszystkich grup społecznych. Wyrasta on na gruncie nagromadzonych sprzecznych emocji, a objawia się wybuchem antagonistycznych postaw.

Konflikt. Czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Konflikt. Czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Oczywiście wszyscy wiemy, że konflikty są „złe”, wyprowadzają nas z równowagi, paraliżują, wprowadzają złe emocje. Ale do czego tak naprawdę prowadzą konflikty? Procesy konfliktowe mogą działać dwojako, w tym nawet budująco, ponieważ wchodząc dokładniej procesy te mogą być:

  • destrukcyjne – to zjawiska niszczące, wywołujące wrogość, powodujące frustrację i lęk. Prowadzą do wytworzenia się u jednostki takich zburzonych postaw społecznych, jak np. postawa „przeciw ludziom” czy postawa „od ludzi”. Objawiają się najczęściej poprzez różne formy walki otwartej (tu wszelkiego rodzaju wyzwiska, przemoc, rękoczyny) oraz ukrytej (szykany, bojkot, sabotaż)
  • konstruktywne – stają się „motorem postępu”, czynnikiem aktywizującym, integrującym, stwarzającym warunki do zdobywania kompetencji społecznych, w tym takich umiejętności, jak tolerancja i dochodzenie do kompromisu. 

Pamiętaj! Różnica zdań nie jest jeszcze konfliktem!

Trywialny przykład: mężczyzna lubi psy, ale nie cierpi kotów. Kobieta zaś odwrotnie uwielbia koty, ale nie bardzo psy. Mamy tutaj do czynienia z różnicą zdań. Dopiero wtedy, kiedy razem zamieszkają i będą musieli zdecydować się na jakiegoś zwierzaka wtedy pojawi się konflikt.

Konstruktywne rozwiązywanie konfliktu zmierza do uzgodnienia celów stron oraz do znalezienia takiego rozwiązania, które będzie satysfakcjonować strony prowadzące spór. Metoda ta rezygnuje z nieprzejednanego upierania się i trwania niezłomnie przy raz z góry ustalonym stanowisku, lecz zakłada zbliżanie stanowisk obu stron. Istotą rozwiązywania konfliktu w ten sposób jest założenie, że zarówno jedna, jak i druga strona sporu będzie musiała zrezygnować z części wysuwanych żądań. Efektem tak łagodzonego konfliktu jest zwykle kompromis.

Możemy wyróżnić 5 podstawowych strategii rozwiązywania konfliktów:

  • Walka (rywalizacja) – kiedy uważamy swoje cele za najważniejsze i twardo walczymy, aby wymóc na drugiej stronie jak największe ustępstwa.
  • Dostosowanie się (uległość) – kiedy uznajemy porozumienie w miłej atmosferze i jesteśmy gotowi zrezygnować nawet ze znacznej części swoich celów, aby osiągnąć porozumienie.
  • Kompromis – kiedy ustępujemy częściowo licząc na to, że druga strona zrobi to samo i w ten sposób spotkamy się „gdzieś pośrodku”.
  • Unikanie konfliktu – kiedy nie dostrzegamy lub próbujemy nie dostrzegać konfliktu licząc, że z czasem wszystko się jakoś samo rozwiąże.
  • Współpraca – kiedy obie strony uznają swoje interesy za równie ważne i wspólnie próbują znaleźć takie rozwiązanie problemu, które uwzględni interesy obu stron i umożliwi dalszą współpracę.
  • Niektórzy psycholodzy podają jeszcze jeden styl rozwiązywania konfliktów: Los (trzecia siła) – kiedy uzależniamy rozwiązanie konfliktu od trzeciej siły. Może to być los (rzut monetą) albo inna niezaangażowana osoba (np. sędzia)
  • Mediacje 

Dokładne informacje na ten temat przeczytasz tutaj:

Generalna zasada jest taka, że im wyższy poziom konfliktu tym trudniej go rozwiązać. Często też jest tak, że pozornie konflikt znajduje się na niższym poziomie np. poziomie zachowań, ale w rzeczywistości dotyczy przekonań lub wartości. Na przykład konflikt dotyczy zbyt głośnego słuchania muzyki przez nastoletniego syna pozornie znajduje się na poziomie zachowania. Jednak w rzeczywistości, jest na poziomie wartości, gdyż głośne słuchanie muzyki przez nastolatka jest tylko manifestacją jego potrzeby niezależności (wynikające z wartości jaką jest niezależność).

Konflikt. Czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Co sprzyja rozwiązywaniu konfliktów?

1. Jasne i otwarte prezentowanie własnego stanowiska, koncentrowanie się na sprawach najważniejszych i odróżnianie ich od rzeczy pobocznych, nieistotnych dla całości sprawy. 

2. Uznawanie prawa strony przeciwnej do własnego zdania. Traktowanie osób oraz ich poglądów poważnie i z szacunkiem, nawet wtedy, gdy wiedza i kompetencje drugiej strony są znacząco mniejsze od naszych.

3. Dobre poznanie stanowiska drugiej strony. Aby tak się stało, trzeba uważnie słuchać partnera i starać się zrozumieć jego odmienny punkt widzenia. Można w tym celu własnymi słowami sformułować jego poglądy i precyzować je tak długo, aż partner stwierdzi, że o to właśnie mu chodzi. Takie działanie tworzy zaufanie, zmniejsza dystans oraz jest wyrażeniem chęci porozumienia.

4. Szukanie i sugerowanie w rozmowie rozwiązań kompromisowych, które uwzględnią potrzeby i cele obydwu stron, czyli gotowość do ustępstwa tam, gdzie jest to możliwe. 

Co jeszcze sprzyja rozwiązywaniu konfliktów?

5. Dążenie do szybkiego rozwiązania konfliktu, zanim zdąży się rozszerzyć i zanim zaangażują się w niego inni ludzie.

6. Koncentracja na zasadniczym przedmiocie sporu i unikanie „tematów zastępczych”, które bywają wygodne, gdy nie chce się rozwiązać podstawowego problemu.

7. Lepiej rozwiązać konflikt do końca i rozładować w ten sposób całą sytuację, niż go łagodzić. Pozorne rozwiązanie nie przynosi dobrych efektów. W najbliższej, podobnej sytuacji, konflikt wybuchnie na nowo, ze zdwojoną siłą. Będzie go trudniej rozwiązać.

8. Uświadomienie sobie własnych emocji i kontrolowanie ich. Ważnym jest również uświadomienie sobie, co czuje druga strona i jakie emocje wywołują nasze słowa i zachowania. Jeśli nasz rozmówca jest pod wpływem silnych, negatywnych emocji, to lepiej jest przerwać rozmowę, by uspokoić atmosferę. Po chwili można znów, ale w innym nastroju, kontynuować rozmowę – sprawdź temat inteligencji emocjonalnej:

Lektury warte polecenia:

  • Brian Spitzberg, Kevin J Barge, P Shewryn Morreale, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2015 – KLIK po książkę (mój top!)
  • taniaksiazka.pl
    • Beata Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Wyd.Edgard, 2014  – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
    • Allan, Barbara Pease, Mowa Ciała, Wyd. Rebis, 2017 – KLIK po książkę
      taniaksiazka.pl
    • McKay, Davis, Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP – KLIK po książkę 
      taniaksiazka.pl

Na sam koniec jak zawsze mam prośbę – wyraź swoje zdanie poprzez komentarz, reakcję na social media – Facebook lub LinkedIn. Za każde machnięcie łapką bardzo dziękuję 🙂

 

 

kompetencje miękkie kursy

A co tutaj ciekawego?

6 komentarze dla “Konflikt. Czym jest? Jak sobie z nim radzić?”

  1. wirtualne-biuro-nowogrodzka.pl napisał(a):

    Bardzo dobry artykuł, da się wyłuskać wiele potrzebnych rzeczy 🙂

  2. Ola napisał(a):

    chętnie przeczytam którąś książkę 🙂

  3. Anna napisał(a):

    warto przeczytać 🙂

    1. Dziękuję 🙂

  4. Marta napisał(a):

    Bardzo dobry wpis 🙂 Na szczęście ja z moim chłopakiem bardzo dobrze się dogadujemy 🙂

    1. Marta, dalszego powodzenia! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.