Kotwice NLP
kompetencje miękkie kursy

Jak smakuje szczęście? Czym pachnie? Może kojarzy Ci się z jakimś utworem muzycznym? Czy chciałbyś na zawołanie powracać do tego stanu? By poczuć radość, bezpieczeństwo, fascynację? Możesz dotknąć to uczucie i przywołać w każdym momencie za pomocą kotwic. Dowiedz się czym jest skojarzenie i jak świadomie kotwiczyć swój umysł. Zapraszam do świata emocji: kotwice NLP.

Czy zdarza Ci się sytuacja, że jakaś konkretna piosenka wywołuje w Tobie falę radości i pozytywnych uczuć? A może jest to konkretny smak cukierków lub zapach swetra mamy? To mogą być Twoje kotwice. Kotwice NLP są to świadome stany emocjonalne, które zakładamy w celu przywołania konkretnych uczuć. Jest to to umiejętność wywołania w sobie dowolnego stanu, w dowolnej chwili, poprzez zastosowanie odpowiedniego, narzuconego przez siebie bodźca. Kotwiczenie może dać Ci poczucie bezpieczeństwa w sytuacjach stresowych.

Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie

Psy Pawłowa

Kojarzysz zapewne eksperyment z psami Pawłowa? Chodzi o odruch bezwarunkowy. Naturalną reakcją psów na otrzymywanie jedzenia jest ślinienie się. Pawłow przez jakiś czas w momencie dawania swoim psom pokarmu, włączał charakterystyczny dzwonek, a po pewnym czasie sam dzwonek bez podawania jedzenia powodował już reakcję ślinienia. Pawłow odkrył w ten sposób bodziec i odruch warunkowy.

I teraz przenosząc tę sytuację na nasz grunt, te odruchy to automatyzacja. Skoro nauczysz się przywoływać i wzmacniać dany stan emocjonalny, to nauczysz się również kojarzyć je z odpowiednimi bodźcami, które są automatycznym reakcjami; najprostszy przykład: czy jak dojeżdżasz do skrzyżowania i widzisz czerwone światło na sygnalizatorze, to mówisz: „aha jest czerwone, muszę zahamować”? Nie mówisz, po prostu hamujesz ponieważ wiesz, że tak jest, masz opanowaną pewną automatyczną reakcję.

Co Ci da kotwiczenie?

Pojawienie się kotwic w Twoim życiu sprawi, że będziesz mógł kontrolować pewne emocje i stany w jakich się znajdujesz – te pozytywne i negatywne. Dzięki kotwicom NLP możesz przywoływać jakikolwiek stan emocjonalny w dowolnej chwili Twojego życia, a ich wywoływanie możesz również ćwiczyć na innych osobach. Kotwice NLP działają w naszym życiu przez cały czas, przykładowo jesteś przez rozmową kwalifikacyjną do nowej pracy, zakładasz na siebie więc kotwice pewności siebie. Ale i w druga stronę: przy negatywnych emocjach też masz swoje kotwice np. przy obgryzaniu paznokci, które kojarzy się większości z sytuacją stresową. Jeżeli zaczniesz więc w napiętej sytuacji obgryzać paznokcie, najprawdopodobniej odpalisz w sobie stres, bo użyjesz tego bodźca.

Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie

Jak wywoływać kotwice NLP?

Zacznijmy od bodźców, które wywołują kotwice NLP, ponieważ swój pozytywny stan emocjonalny musisz skojarzyć z jakimś, określonym dla Ciebie bodźcem. Jakim? To zależy od Ciebie. Bodźcem może być każdy ze zmysłów: wzrokowy, dotykowy, słuchowy, zapachowy oraz smakowy. Bodźce i dowolne przykłady, które często mają swoje korzenie we wspomnieniach z dzieciństwa:

  • dotykowy (kinestyczny, punktowy) to np. złączenie kciuka z palcem wskazującym, objęcie prawego nadgarstka lewą dłonią lub dotknięcie ramienia,
  • bodźcem słuchowym może być wypowiedzenie w myślach głośno konkretnego słowa, np. „mogę, zrobię!” lub jakiś fragment utworu muzycznego,
  • bodziec wzrokowy to np. zdjęcie dziecka, jakiś znany obraz, grafika,
  • smakowy to mogą być cukierki krówki, kawa, smak ulubionej potrawy,
  • zapachowy to np. aromat kawy lub zapach ulubionych perfum

Bodziec znajdziesz poprzez sprawdzanie, zakładanie kotwic i wówczas zorientujesz się, który z nich jest najbardziej skuteczny. Kotwice NLP zakładasz całkowicie świadomie za pomocą pewnego schematu. Przy czym pamiętaj, że możesz je zakładać na podstawie przeżywanych w tej chwili emocji wywołanych przez konkretną sytuację. Ja przedstawię sposób oparty na zasadzie emocji wywołanych poprzez przywołanie w wyobraźni jakiegoś konkretnego wspomnienia.

Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie

Kotwica punktowa

1. Wybór stanu

Usiądź wygodnie i zrelaksuj się, teraz zastanów się jaki stan emocjonalny jest dla Ciebie użyteczny, który mógłby przydać się w przyszłości. Zidentyfikuj emocję, którą chciałbyś zakotwiczyć. Jaką emocję? Poczucie pewności siebie, motywację, szczęście, radość, pasję, zabawę, miłość… jest ich wiele, od Ciebie zależy, od której zaczniesz. Zajmijmy się poczuciem pewności siebie.

2. Wybór kotwicy

Wybierz miejsce na ciele które dotkniesz np. palce, które złączysz (kciuka z palcem wskazującym), może to być objęcie prawego nadgarstka lewą dłonią albo dotknięcie ramienia; do tego możesz dobrać dźwięk lub obraz, który możesz też przywołać. Ma to być coś charakterystycznego, powtarzalnego, co zastosujesz tylko do tego celu. Po wykonaniu tego ćwiczenia, każdorazowe odpalenie kotwicy, czyli powtórzenie tego co teraz zrobisz, wywoła zakotwiczony stan emocjonalny (według zasady opisanej wyżej związanej z odruchem Pawłowa).

3. Wywołanie stanu

Zajmujemy się pewnością siebie, więc teraz przypomnij sobie dokładnie sytuację, w której ją w pełni czułeś. Wyobraź sobie każdy szczegół tamtej sytuacji, odtwórz ją. Co wówczas robiłeś? Gdzie byłeś? Może to być sytuacja z najbliższej przeszłości, ale także nawet z dzieciństwa. Pomyśl, że właśnie jesteś tam, widzisz, słyszysz i czujesz to samo. Przywołaj ten stan emocjonalny, im więcej zmysłów poruszysz, tym lepiej. Zaznaczę jedynie, że bodźce powinny być aktywne przez krótki czas, najlepiej od 5 do 10 sekund. Musisz wejść dokładnie w tamto miejsce, być tam, a w momencie kiedy emocje będą „sięgały zenitu”, tuż przed samym szczytem – załóż kotwicę np. dotknij zaplanowane wcześniej miejsce.

Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie

4. Złamanie stanu

Teraz musimy ten stan złamać, tzn. pomyśl zupełnie o czymś innym, odejdź na chwilę z powyższej sytuacji, np. jaka pogoda była miesiąc temu? Ile lat ma Twój tata? Ile w pomieszczeniu jest rzeczy w kolorze zielonym? Jaki jest Twój numer buta? Złam swój stan emocjonalny.

5. Powtórka

Powtórz powyższy krok i znów złam stan.

6. Odpalenie kotwicy
Ostatecznie, ponownie złam stan i po chwili… odpal kotwicę – czyli wykonaj założoną wcześniej czynność np. dotknij zaplanowane wcześniej miejsce. Co czujesz? Jakie są rezultaty? Jeśli odpalając kotwicę udało Ci się przywołać uczucie pewności siebie w satysfakcjonujący dla Ciebie sposób – udało się! Jeżeli jednak to uczucie jest zbyt słabe, powtórz krok 4, pamiętaj o zwiększaniu intensywność wspomnienia i występującego tam stanu emocjonalnego.

Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie

Kotwica suwakowa

Ćwiczenie to jest tak skonstruowane, aby wykonać je w dwie osoby.

1. Ty: Jaki użyteczny stan emocjonalny chciałbyś osiągnąć? Określ go

2. Ty: Określ miejsce na ciele (np. nadgarstek), w którym możesz narysować linię, czyli kotwicę suwakową. Może rysować palcem lub długopisem, mazakiem.

3. Ty: Musisz wejść w stan emocjonalny, który masz zamiar zakotwiczyć (ten z punku 1)

4. Partner ćwiczenia rysuje powoli kotwicę suwakową w miejscu wyżej wskazanym (nadgarstek). Ty w tym czasie przesuwania kotwicy czujesz narastający, coraz silniejszy stan stan emocjonalny z punktu 1 i 3. Możecie obrać skalę od 0 do 10

5. Partner ćwiczenia obserwuje i sprawdza jaka reakcja zajdzie po przekroczeniu górnego punktu skali (np. 11)

6. Partner ćwiczenia wraca, przesuwa kotwicę do punktu początkowego

7. Po chwili partner wykonuje test na prawidłowe założenie kotwicy, czyli nie używając fonetyki, ponownie przesuwa suwak po obranym miejscu (nadgarstku). Czy czujesz wystarczająco mocną kotwicę?

 

Pamiętaj, że po jakimś czasie (miesiąc lub dwa) od momentu zakotwiczenia kotwica może zacząć zanikać (tym bardziej, jeśli z niej często nie korzystasz). Dlatego możesz co jakiś czas powtarzać proces kotwiczenia, tak, aby kotwica utrzymała swoją intensywność.

 

Kilka słów o NLP

Z czego wynikają powyższe kotwice? NLP to zasady, narzędzia, które pomagają uczyć się, komunikować oraz wprowadzać zmiany. Nie ma jednolitej definicji tego pojęcia. Możemy przyjąć, że jest to połączenie kilku dyscyplin naukowych tj. psychologia, psychiatria, neurologia, lingwistyka, informatyka, semantyka ogólna – w kierunku rozwoju człowieka. Sprawą dyskusyjną pozostaje, czy NLP to paranauka czy pseudonauka. Więcej na ten temat zapraszam do artykułu „Zrobię wszystko co chcesz, dzięki NLP”.

 

Teraz Ty (oczywiście jeśli tylko chcesz) wybierz sobie jakikolwiek stan emocjonalny, zakotwicz go. Mam nadzieję, że uda Ci się wykonać zadanie poprawnie, a jeżeli nie, to próbuj, ćwicz. Odsyłam Cię do specjalistów w tym temacie, ale i wielu miejsc, gdzie możesz znaleźć informacje na ten temat np. media w internecie, książki:

  • NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego” O’Connor, J., Seymour J. – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl
  • A. Vickers, S. Bavister, NLP w praktyce, Edgard, 2010 – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl
  • J. Bartkowiak, NLP w ćwiczeniach, Edgard, 2014 – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl
  • H. Alder, H. Beryl, NLP w 21 dni, Rebis, 2017 – KLIK po książkę
    taniaksiazka.pl

 

Jeszcze ostatnie nawoływanie do Ciebie: jeśli zainteresował Cię mój punkt widzenia tematu – wyraź to: wypowiedz się w komentarzu lub machnij łapka na social media – Facebook. Za każdą reakcję dziękuję 🙂 

kompetencje miękkie kursy

A co tutaj ciekawego?

10 komentarze dla “Kotwice NLP – szczęście poprzez skojarzenie”

  1. Ania napisał(a):

    Ja zastanawiam się, czy możliwe jest aby sytuacje nagytywne lub przykre potrafiły się same tak mocno zakotwiczać że staje się to destrukcyjne? Kiedyś bardzo interesowało mnie NLP, teraz kiedy nie mogę sobie z czymś poradzić wróciłam do teorii kotwiczenia i zastanawiam się jak się z tym uporać. Czy może zakotwiczać coś miłego aby w razie przyjścia tego przeciwnego odpalić ja?

    1. Ania niestety tak, takie destrukcyjne sytuacje tak się zakotwiczą, że stworzą traumę…

  2. Ważne, by wybierając kotwicę kinestetyczną zdecydować się na coś dyskretnego.
    Ja używam pstryknięcia palcami by wywoływać stan entuzjazm-motywacja. Działa świetnie, ale kotwica trochę problematyczna gdy jest się wśród ludzi… 😉

    1. Dawid świetna kotwica. Czy problematyczna? Ma Tobie pomóc, a inni mogą się tylko domyślać 😉

  3. Aż muszę nad tym nieco dłużej posiedzieć.;)

    1. A proszę bardzo 😉

  4. Moją kotwicą motywacyjną i relaksacyjną jest muzyka, mam kilka sprawdzonych utworów, które przywołuję w głowie w określonych sytuacjach i muszę przyznać, że zawsze pomaga 🙂

    1. Zdecydowanie świetna kotwica! 🙂

  5. Justyna napisał(a):

    Praca nad emocjami jest szalenie ciekawa. Dzięki za wskazówki:)

    1. Dzięki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.