Praca zespołowa to nic innego jak połączenie wysiłku i umiejętności kilku osób; to konkretny cel, przepływ informacji, komunikacja, wzajemna pomoc, a także zrozumienie. Pracując w grupie ludzi często zastanawiamy się, jaką mamy w nim rolę. Kim właściwie jesteśmy w nim? Z pomocą przy odpowiedzi na tak zadane pytania przychodzi Test Belbina, sprawdź więc, jaką rolę pełnisz w swoim zespole. Jesteś praktycznym organizatorem, sędzią czy może siewcą?
Praca zespołowa to współpraca w grupie ludzi, która ma do osiągnięcia wspólny cel, a każdy z członków zespołu pełni określoną rolę. Jednakże, nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę – różnimy się przecież sposobem i szybkością wykonywania danej pracy, osobowością, umiejętnościami społecznymi. Aby skutecznie określić swoją rolę w zespole możemy posłużyć się Metodą Belbina, która przy odpowiednim wykorzystaniu jest skuteczną oceną względnych mocnych i słabych stron zespołu. Pomaga zespołowi zrozumieć, w jaki sposób może poprawić swoją wydajność.
Czym jest Test Belbina?
Test Belbina jest łatwy do zrozumienia i zastosowania. Został opracowany po dziewięciu latach badań przez Meredith Belbin w 1981r. i stał się jednym z najbardziej dostępnych i powszechnie stosowanych narzędzi wspierających budowanie zespołu. Role zespołowe zostały zaprojektowane w celu zdefiniowania i przewidywania potencjalnego sukcesu zespołów zarządzających, przy czym, uznając, że najsilniejsze zespoły mają różnorodne charaktery i typy osobowości. Test Belbina został jednak skrytykowany ze względu na potencjalne uproszczenie i „zaszufladkowanie” jednostek. Jednak, mądrze wykorzystany, może okazać się niezwykle przydatny, ponieważ test ten jest procesem budowania efektywnych zespołów, a także nieodzowną pomocą przy trafnych decyzjach rekrutacyjnych. Dzięki przeprowadzeniu Testu Belbina możemy skupić się na komunikacji w grupie, na jej integracji, na wyodrębnieniu roli przywódcy, a także na zarządzaniu konfliktem. Podsumowując – test ten jest formą procesu coachingowego, metodą ciągłej motywacji pracowników oraz rozwoju ich kariery.
Założenia Testu Ról Zespołowych Belbina
Belbin opisuje rolę zespołową jako „tendencję do zachowywania się, wnoszenia wkładu i współdziałania z innymi w określony sposób”, co potocznie oznacza, iż badamy konkretne zachowania, a nie osobowość członków zespołu. Belbin wyróżnił 9 podstawowych ról w zespole: praktyczny organizator, człowiek kontaktów, naturalny lider, sędzia, człowiek akcji, człowiek grupy, siewca, perfekcjonista oraz specjalista. Idealny zespół powinien mieć zdrową równowagę wszystkich 9 ról, przy czym rozwijają się one, dojrzewają i mogą zmieniać się wraz z doświadczeniem.
Teoria ról zespołowych Belbina
Wykorzystanie ról zespołowych w Modelu Belbina odbywa się na zasadzie pomiaru preferowanego (!) zachowania podczas pracy w zespole. Test nie zawiera dobrych, ani złych odpowiedzi, a i żadna z konkretnych ról nie jest lepsza czy gorsza. Należy podkreślić, iż role zespołowe Belbina mierzą przede wszystkim zachowanie, a nie osobowość. Aby stać się zespołem o najwyższej wydajności, każdy zespół potrzebuje dostępu do każdego z 9 zachowań Ról Zespołowych, więc czasem może się zdarzyć, iż niektórzy z członków zespołu będą mieli przypisane dwie lub więcej ról. Każda rola zespołu ma swoje mocne i słabe strony i posiada równe znaczenie, ale nie wszystkie są wymagane w tym samym czasie. Ważnym jest, aby najpierw przyjrzeć się celom zespołu i ustalić, jakie zadania należy wykonać. Natomiast, jeśli w zespole nie ma jakiejś roli, często wypełnia ją ktoś, kto nie uznał tej roli za dominującą. Warto dodać, iż zespół powinien dzielić się swoimi rolami, po to, by zwiększyć zrozumienie i umożliwić spełnienie wzajemnych oczekiwań.
Inwentarz Samooceny
Rola członka w zespole jest określana za pomocą „Inwentarza Samooceny”, czyli kwestionariusza opracowanego w celu ustalenia preferowanego sposobu pracy jednostki w zespole. Inwentarz Samooceny Belbina daje nam raport, możliwość ewaluacji i pomoże doprowadzić do skuteczniejszej komunikacji między współpracownikami i menedżerami. Do samooceny możemy też włączyć „oceny obserwatorów”, które mają za zadnie dostarczyć niezależnych dowodów na temat ról poszczególnych członków w zespole.
Test Belbina – opis poszczególnych ról zespołowych
PO Praktyczny Organizator
– zamienia koncepcje i plany na praktyczne działanie i realizuje ustalone plany w sposób systematyczny i efektywny. Dzięki PO następuje praktyczne wdrożenie projektów i planów rozwiązań. Praktyczny organizator pragnie konkretów oraz nie lub zmienności planów.
Typowe cechy: konserwatywny, obowiązkowy, praktyczny. Pozytywne strony: zdolności organizacyjne, zdrowy rozsądek, samokontrola. Możliwe słabości: brak plastyczności, powątpiewanie w nowe pomysły i zmiany.
NL Naturalny Lider (koordynator)
— sprawuje pieczę i kontrolę nad sposobem, w jaki grupa stara się osiągnąć cele. Potrafi efektywnie wykorzystać zasoby zespołu oraz rozpoznaje, gdzie tkwią zalety, a gdzie słabości grupy. Co ważne, koordynator potrafi wykorzystać potencjał indywidualny każdego pracownika. Charakteryzuje go raczej zdrowy rozsądek, niż rozważania intelektualne, w kierowaniu nie jest agresywny.
Typowe cechy: spokojny, pewny siebie, zdyscyplinowany. Pozytywne strony: zdolność do dostrzegania potencjału tkwiącego w ludziach i silne skupienie na celach. Możliwe słabości: przeciętny, jeśli chodzi o zdolności intelektualne i twórcze.
CZA Człowiek akcji
— kształtuje sposób, w jaki wykorzystany zostanie wysiłek grupy, kieruje swoją uwagę na ustalanie celów i priorytetów oraz pragnie wywierać wpływ na kształt lub wzorzec decyzji grupowej i na wynik aktywności grupowej. Człowiek akcji chce szybko widzieć rezultaty, rywalizuje i bywa arogancki, ale dzięki niemu „coś się rzeczywiście dzieje”.
Typowe cechy: bardzo napięty, dynamiczny, stawiający wyzwania. Pozytywne strony: pragnienie i gotowość przezwyciężenia inercji, braku efektywności, samozadowolenia. Możliwe słabości: skłonność do prowokowania, irytacji i niepokoju.
SIE Siewca (kreator, człowiek idei)
— wysuwa nowe pomysły i strategie ze szczególnym uwzględnieniem najistotniejszych problemów i próbuje „przedzierać się” ze swoją wizją przez grupowe podejście do problemu na zasadzie konfrontacji. Kreator może gubić szczegóły i robić błędy, a także krytykować pomysły innych. Człowiek idei wyznaje zasadę: „Im większy problem, tym większe wyzwanie, żeby go rozwiązać”. Uważa, że wszystkie dobre pomysły z początku dziwnie wyglądają, a i roztacza wokół siebie aurę „geniusza”.
Typowe cechy: indywidualista, poważny, niekonwencjonalny. Pozytywne strony: geniusz, wyobraźnia, intelekt, wiedza. Możliwe słabości: bujanie w obłokach, możliwe pomijanie szczegółów.
CZK Człowiek od kontaktów (Poszukiwacz)
— szuka środków do realizacji zadań. Bada, analizuje i przytacza informacje na temat pomysłów, stanu wiedzy i działań na zewnątrz grupy; nawiązuje kontakty zewnętrzne, które mogą być użyteczne dla zespołu. Poszukiwacz potrafi przewidzieć niezbędne negocjacje oraz popiera innowacje i jest dobrym improwizatorem.
Typowe cechy: ekstrawertyk, entuzjasta, ciekawy świata, komunikatywny. Pozytywne strony: zdolność do kontaktowania się z ludźmi i odkrywania tego co nowe; umiejętność reagowania na wyzwania. Możliwe słabości: szybko traci zainteresowanie sprawą gdy mija pierwsza fascynacja.
SĘ Sędzia (Analityk)
— analizuje problem, ocenia pomysły i sugestie, dzięki czemu grupa startuje z lepiej przygotowanej pozycji do podjęcia wyważonej decyzji. Analityk jest najbardziej obiektywny, bezstronny i niezaangażowany emocjonalnie, lubi mieć czas do namysłu. Brak w nim entuzjazmu, ale jego spokój pozwala na podjęcie wyważonych decyzji.
Typowe cechy: trzeźwy, bez emocji, ostrożny. Pozytywne strony: umiejętność oceny, praktyczność i nie bawienie się w sentymenty. Możliwe słabości: brak mu umiejętności inspiracji i zdolności do motywowania innych.
CZG Człowiek grupy
— wspiera członków grupy i jeśli są jakieś niedociągnięcia i braki – podbudowuje jej morale. Potrafi zapobiegać konfliktom, kształtuje „ducha” zespołu. Może jego wkład nie jest zbyt wyraźny, ale nieoceniona jest jego lojalność i oddanie wobec grupy; nie lubi konfliktów.
Typowe cechy: zorientowany na społeczną stronę pracy, łagodny, wrażliwy. Pozytywne strony: umiejętność wczuwania się w ludzi i w sytuacje; umiejętność wzbudzania „ducha” grupy. Możliwe słabości: brak zdecydowania w sytuacjach kryzysowych.
PER Perfekcjonista
— nastawiony na konkretny efekt i na zakończenie zadania w określonym czasie oraz zapewnienie mu jak najwyższego standardu wykonania. Może być trudny w kontaktach, ponieważ jest wrogiem przypadku i grzęźnie w szczegółach, które nie są najistotniejsze dla ukończenia zadania. Perfekcjonista jest zawsze świadomy celu.
Typowe cechy: staranny, uporządkowany, sumienny, niespokojny. Pozytywne strony: zdolność do doprowadzenia do skutku; perfekcjonizm. Możliwe słabości: skłonność do martwienia się drobiazgami, napięcie.
Kwestionariusz Ról Grupowych M.Belbina
Celem poniższego kwestionariusza jest określenie względnych ról, jakie w zespole może spełniać osoba, która go wypełni. Przed Tobą siedem sekcji, a w z nich po osiem pytań. Twoim zadaniem jest rozdzielić dokładnie 10 punktów do zdań, które uważasz, że najlepiej opisują Twoje zachowanie w pracy zespołowej. Każdą część kwestionariusza zacznij od przeczytania jej, a następnie zastanów się, które zadania opisują Ciebie najlepiej. Pamiętaj, za każdym razem masz do dyspozycji 10 punktów. Punkty mogą być przydzielone do kilku zdań, ale w skrajnych przypadkach, można je przypisać nawet do jednego zdania. To od Ciebie zależy, ile dane zdanie w określonej sekcji dostanie punktów. Po rozdzieleniu wszystkich punktów, w każdej sekcji przejdź do klucza wyników kwestionariusza.
TEST BELBINA
CZĘŚĆ I – CO WNOSZĘ DO GRUPY?
- Wydaje mi się, że szybko dostrzegam i umiem wykorzystać nowe możliwości
- Mogę dobrze pracować z bardzo różnymi ludźmi
- „Produkowanie” pomysłów to moja naturalna zdolność
- Moja siła tkwi w tym, że potrafię z ludzi „wyciągnąć” to, co mają w sobie najlepszego, aby przyczynili się do osiągnięcia celów i zadań grupowych
- Moja główna umiejętność polega na doprowadzeniu spraw do końca i wiąże się z efektywnością
- Jestem w stanie przez jakiś czas zaakceptować niepopularność mojej osoby w grupie, jeśli prowadzi to do wartościowych wyników
- Zwykle wyczuwam, co jest realistyczne i prawdopodobne, jeśli chodzi o osiągnięcie sukcesu
- Zwykle mogę zaproponować jakieś alternatywne wyjście bez uprzedzeń i niechęci
CZĘŚĆ II – KŁOPOTY W PRACY GRUPOWEJ
- Nie mogę się uspokoić i skupić, dopóki spotkanie nie jest uporządkowane i dobrze prowadzone
- Mam skłonność do bycia wspaniałomyślnym dla tych, których przekonujące pomysły nie zostały odpowiednio przemyślane
- Mam skłonność do gadulstwa, gdy grupa rozpracowuje nowe pomysły
- Mój chłodny ogląd spraw utrudnia mi przyłączenie się do gotowości i entuzjazmu kolegów
- Czasami jestem spostrzegany jako wywierający nadmierny nacisk i autorytatywny wpływ, jeśli coś musi zostać rzeczywiście zrobione
- Trudno mi kierować „na pierwszej linii”, gdyż czuję się zbyt odpowiedzialny za atmosferę grupową
- Mam skłonność do rozmyślania o tym, co w danej chwili wpada mi do głowy, przez co tracę kontakt z tym, co się dzieje
- Koledzy widzą mnie jako niepotrzebnie przejmującego się szczegółami i możliwością, że sprawy mogą się źle ułożyć
CZĘŚĆ III – ZAANGAŻOWANIA PRACA W GRUPIE
- Mam skłonność do wywierania wpływu na ludzi, lecz bez wywierania na nich presji
- Moja czujność pozwala zapobiegać wielu pomyłkom i błędom
- Jestem gotów kłaść nacisk na działanie, aby upewnić się, że narada nie jest stratą czasu lub, że prowadzi do utracenia z widoku głównego celu
- Zwykle można na mnie polegać, że wymyślę coś oryginalnego
- Zawsze jestem gotów uczynić dobrą sugestię przedmiotem zainteresowania całej grupy
- Zawsze poszukuję ostatnich nowinek, nowych odkryć i wyników badań na określony temat
- Mam przekonanie, że moja umiejętność wydawania sądu może pomóc w podjęciu odpowiednich decyzji
- Moją specjalnością jest zorganizowanie najbardziej znaczącej części pracy
CZĘŚĆ IV – MOJE CECHY W PRACY GRUPOWEJ
- Rzeczywiście interesuję się bliższym poznaniem moich kolegów
- Nie mam oporów przed przeciwstawianiem się zdaniu większości
- Zwykle potrafię przyjąć taką linię argumentacji, aby obalić błędny punkt widzenia
- Sądzę, że mam szczególny talent do wprowadzania pomysłów w życie, gdy plan ma być zastosowany
- Mam skłonność do unikania tego, co oczywiste i do zaskakiwania czymś niespodziewanym
- Doprowadzam to, czego się podejmę do perfekcji
- Jestem gotów do nawiązywania i wykorzystywania kontaktów poza grupowych, jeśli jest to potrzebne
- Nawet jeśli interesuje mnie wiele aspektów sprawy, nie mam problemów z podjęciem decyzji co do wyboru rozwiązania
CZĘŚĆ V – SATYSFAKCJA Z PRACY GRUPOWEJ
- Cieszy mnie analizowanie sytuacji i rozważanie możliwości wyboru
- Interesuje mnie znalezienie praktycznych rozwiązań problemów
- Lubię mieć przekonanie, że sprzyjam kształtowaniu dobrych kontaktów międzyludzkich w pracy
- Lubię mieć duży wpływ na decyzje
- Cieszę się z kontaktów z ludźmi, którzy mają coś nowego do zaoferowania
- Jestem w stanie doprowadzić do zgody w ważnych dla pracy sprawach
- Wczuwam się w moją część zadania, jeśli pragnę poświęcić zadaniu całą swoją uwagę
- Lubię znaleźć taki obszar, który pobudza moją wyobraźnię
CZĘŚĆ VI – TRUDNE ZADANIE W NIEZNANYCH WARUNKACH
- Mam ochotę zaszyć się w kącie, aby wymyślić sposób na wyjście z impasu
- Byłbym gotów do współpracy z osobą, która wykazała najbardziej pozytywna nastawienie
- Znalazłbym sposób na zmniejszenie skali zadania przez ustalenie, co mogłyby zrobić poszczególne jednostki
- Moje naturalne wyczucie spraw pilnych pozwoli na postępowanie zgodnie z planem
- Z pewnością zachowam spokój i zdolność do trzeźwego sądu
- Mimo nacisków zachowam stałość celu
- Byłbym przygotowany do przejęcia konstruktywnego kierownictwa, jeśli stwierdziłbym, że grupa nie robi postępu
- Zainicjowałbym dyskusję w celu stymulowania nowych pomysłów, rozwiązań
CZĘŚĆ VII – MOJA ODPOWIEDZIALNOŚĆ W GRUPIE
- Mam skłonność do ujawniania niezadowolenia wobec tych, którzy moim zdaniem przeszkadzają w osiąganiu postępów
- Inni mogą mnie krytykować za to, że jestem analityczny i niedostatecznie opieram się na intuicji
- Moje pragnienie, aby praca została starannie wykonana, może wstrzymywać pójście do przodu
- Mam skłonność do nudzenia się i oczekuję, że inni będą mnie stymulować i „zapalać”
- Trudno mi rozpocząć, jeśli cele nie są dla mnie jasne
- Czasami nie jestem tak efektywny, jak bym chciał, jeśli chodzi o wyjaśnienie złożonych problemów, jakie przede mną stoją
- Mam świadomość, że wymagam od innych rzeczy, których sam nie mogę zrobić
- Waham się, gdy należałoby przeforsować mój punkt widzenia, gdy mam do czynienia z jawną opozycją
Wykaz skrótów użytych w tablicy klucza
- PO – praktyczny organizator
- CZK – człowiek kontaktów
- NL – naturalny lider
- SĘ – sędzia
- CZA – człowiek akcji
- CZG – człowiek grupy
- SIE – siewca (człowiek idei)
- PER – perfekcjonista
Klucz wyników kwestionariusza – Test Belbina
Tablica wyników
Nanieś punkty, które przydzieliłeś poszczególnym odpowiedziom do poniższej tabeli.
Tablica klucza
Przenieś wyniki wpisane w tablicy wyników do poniższej tablicy klucz. Dodaj punkty wpisane w każdej kolumnie w celu obliczenia liczby punktów przypisanych poszczególnym rolom grupowym.
Test Belbina – Interpretacja wyników
Najwyższy wynik w określonej kolumnie świadczy o najczęściej przyjmowanej KONSTRUKTYWNEJ ROLI GRUPOWEJ. Następny w kolejności dotyczy roli, którą przyjmuje się, jeśli z jakiś powodów istnieje, mniejsze zapotrzebowanie na tę najbardziej preferowaną. Dwa najniższe wyniki dotyczą obszarów, które należałoby rozwijać i są prawdopodobnie najsłabszym zachowaniem. Być może jednak zamiast „na siłę” je wzmacniać, lepiej poszukać członków grupy, którzy mogliby w grupie stanowić dla nas dopełnienie.
Test Belbina – Rola Specjalisty
Meredith Belbin w jednej ze swych ostatnich prac zaproponował rozpatrzenie jeszcze jednej konstruktywnej roli grupowej – rolę Specjalisty. Jeżeli Twoje wyniki z testu wskazują na brak silnych preferencji do jednej z ośmiu ról, wykonaj dodatkowy test, zastanawiając się, w jakim stopniu charakteryzują Cię poniższe stwierdzenia:
a) bardzo wysokim – 5 punktów; b) wysokim – 4 punkty; c) średnim – 3 punkty; d) małym – 2 punkty; e) bardzo małym – 1 punkt.
Jeżeli osiągnąłeś więcej niż 28 punktów, to znaczy że w grupie chętnie przyjmujesz rolę Specjalisty.
- W mojej pracy nigdy nie przestaję się uczyć.
- Uważam, że awans na stanowisko kierownicze pozbawia pracowników przyjemności pracy specjalisty znającego się najlepiej na swojej dyscyplinie.
- Czasem uważam, że praca grupowa mogłaby być wykonana przez jedną osobę.
- Uważam, że lepiej jest wiedzieć więcej o jednej rzeczy, niż wiedzieć trochę o wszystkim.
- Moja praca mnie fascynuje.
- Dla rozwoju zawodowego jestem w stanie poświęcić swój wolny czas.
- Sądzę, że wybrałem pracę, którą kocham, a pracując zapominam o całym świecie.
Specjalista
– często zajmuje się wąskim odcinkiem pracy, skupia się na szczegółach technicznych. Wykazuje duże poświęcenie w realizowaniu zadań. Specjalista nastawiony jest na konkretny cel, zaangażowany, „samonapędzający się”; posiada wiedzę i umiejętności, które mogą być rzadkie i cenne. Może pomijać obraz w całości, koncentrując się na wąskim przedmiocie własnych działań oraz może czuć się w zespole konsultantem w danej dziedzinie.
Pobierz test w formacie pdf – TEST BELBINA
Praca w zespole to zadowolenie, możliwości rozwoju i poczucia przynależności; to odpowiedzialność i dążenie do dopasowania się do grupy, ale i brak indywidualizmu. Test Belbina pomaga nam dopasować się do zespołu oraz w drugą stronę – zespół do nas, bo przecież nie zapominajmy podstawowej „prawdy” – to ludzie tworzą zespół; ludzie tworzą firmę. Zachęcam do analizy Modelu Belbina w Waszym środowisku zawodowym. Poniżej znajdziesz odniesienia do literatury, ale i Internet podsuwa mnóstwo treści online, nawet z gotowymi raportami dotyczącymi naszego zespołu.
W tematyce pracy zespołowej koniecznie zajrzyj tutaj:
- Praca zespołowa – czy potrafisz współpracować w zespole?
- Model DICS – odkryj swoje możliwości test kompetencji DICS
- Jak przeprowadzić burzę mózgów? Plus techniki: Mapa myśli, 5xWHY
- Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia + e-book “Mini Trening”
Bibliografia
- Belbin, M. (2008). Twoja rola w zespole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Belbin, M. (2009). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
Jeżeli spodobał Ci się powyższy tekst machnij do mnie więc łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook, LinkedIn; za każdy odzew dziękuję!