Jak kontrolować trudne emocje w pracy? Gniew, nerwowość lub frustrację?
kompetencje miękkie kursy

Codziennie doznajemy silnych emocji związanych z naszą pracą zawodową. Trafi nam się trudny, roszczeniowy klient; szef ma pretensje o źle wykonane zadanie, a współpracownik celowo robi nam na złość… Zamiast skupienia na swoich obowiązkach wchodzi irytacja, frustracja, stres i nerwy. Jak okiełznać trudne emocje w pracy?

trudne emocje w pracy

W życiu osobistym trudne emocje możemy odreagować na dość swobodne, mocne sposoby. Możemy wykrzyczeć naszą złość lub zamknąć się w osobnym pokoju. Jakkolwiek agresja nigdy nie jestem dobrym wyjściem, to tym bardziej krzyk na trudnego klienta przysporzy nam więcej problemów, niż pożytecznego. W pracy musimy zachować pewne normy, związane z naszą wydajnością zawodową, przy czym przez większość czasu jesteśmy obserwowani i oceniani przez przełożonych. Aby zachować równowagę psychiczną, musimy użyć naszą inteligencję emocjonalną, musimy zacząć zarządzać emocjami; tak aby je kontrolować. Nigdy na odwrót, to my mamy za zadanie kontrolować emocje, nim one zaczną kontrolować nas. Bo czasem o jedno słowo za dużo, może zrodzić poważne konsekwencje.

Trudne emocje w pracy to…

…to przede wszystkim te, które paraliżują twój system wartości, te które uniemożliwiają płynne wykonywanie zadań. Najczęstsze negatywne emocje zawodowe to:

  • gniew (złość)
  • frustracja
  • nerwowość (rozdrażnienie)
  • rozczarowanie

Jak kontrolować trudne emocje w pracy?

Gniew – złość

Złość, która wymyka się spod kontroli przyjmuje czasem nieobliczalne oblicza, przeradzając się w krzyk, agresję czy histerię. Mało kto potrafi sobie radzić doskonale z tą emocją, szczególnie jeśli posiada dosyć porywczy temperament. Jeśli doświadczamy dosyć często uczucia złości, musimy nauczyć się radzić sobie z nią, stosując przykładowe zasady:

Kontrola przed, czyli uważaj na wczesne oznaki złości – ponieważ tylko ty wiesz doskonale, gdy wzbiera w tobie fala nieprzyjemnego uczucia napięcia. To ty jesteś kluczem do wczesnego rozładowania złości. Pamiętaj, nie zawsze reakcja gniewu jest adekwatna do trudnej sytuacji. Kontroluj zapalniki.

W momencie złości – też kontrola (czyli gdy cię krew zalewa), podczas rozmowy z trudnym klientem kontroluj sytuację, ba możesz nawet na chwilę przerwać wykonywania swojego zadania, by móc się wyciszyć. Poproś nawet o 3 minuty przerwy podczas ostrej wymiany zdań, zamknij oczy, ćwicz głębokie oddechy, licz od 10 do 0, włącz myślenie racjonalne. Kim jesteś i co tu robisz? Jaki jest tego cel? Nawet chwilowe wytrącenie się z emocji gniewu pozwala ci powrócić do oponenta już z innej pozycji – osoby racjonalnej, przygotowanej do starcia w sposób, gdy to ty panujesz nad sytuacją.

Ćwicz swój obraz w złości – zastanów się przez chwilę jak fizycznie wyglądasz, gdy się złościsz. Spocone dłonie i twarz, grymas na twarzy połączony z krzykiem. I teraz przenieś to na grunt zawodowy i wyobraź sobie, że jesteś szefem i widzisz działającego w ten sposób pracownika. Jak go ocenisz? Jak taki pracownik wpływa na wizerunek twojej firmy? Jak bardzo jest produktywny? A gdybyś zobaczył człowieka z silnymi emocjami, ale potrafiącego je kontrolować? Rzeczowego i profesjonalnego do końca w rozmowie z trudnym klientem, to jakbyś go ocenił?

trudne emocje w pracy
Frustracja

Frustracja paraliżuje, blokuje, to takie nieprzyjemne uczucie, które powoduje rozdrażnienie, które nie pozwala iść nam dalej z zadaniami. Frustruje nas często brak czyjś kompetencji, sytuacja na rynku pracy, szef, który nie docenia naszych wysiłków. A od frustracji tylko krok do gniewu. Jak sobie radzić z frustracją?

Stop, zatrzymaj się w myślach, co się tak naprawdę dzieje? Dlaczego jesteś sfrustrowany? Zrób dokładny osąd sytuacji. Czy masz wpływ na pewne rzeczy? Czy możesz podjąć działania, które wyeliminują czynniki prowadzące do frustracji? Szukaj pozytywów trudnej sytuacji, skupiaj się na tym co możesz z niej dobrego dla siebie wyciągnąć.

Myślenie pozytywne – odnosząc się do wcześniejszych słów, skupiaj się na pozytywach, eliminując negatywne punkty. Poszerzaj perspektywę oglądu, ponieważ zmiana myślenia na daną sprawę wprowadzi cię w racjonalny stan myślenia, bez zbędnych, blokujących myśli.

Nerwowość (rozdrażnienie)

Jak sobie radzić z rozdrażnieniem? Należy poszukać jego pierwotnych przyczyn i rozwiązać problemy z nim związane. Drażni cię zachowanie współpracownika? Powiedz mu o tym, ale w sposób nie atakujący, nie agresywny, a taki który pozwoli wam rozwiązać problem. Aby odejść od nerwowość musisz poszukać w sobie pokładów spokoju, oddychać głęboko i zmierzyć się z problemem, który tak naprawdę powoduje twoje rozdrażnienie.

Istotna sprawą jest tu eskalacja nerwowości, która przekuwa się w złość (i jej wybuch) lub stres. Pamiętaj, długotrwała nerwowość doprowadzi cię do stresu, który działa destrukcyjnie. Poczytaj o technikach relaksacyjnych, sposobach na obniżenie poziomu stresu. A przede wszystkim zastosuj podstawowe metody uspokajania się: licz w myślach od 10 do 0, zanuć ulubione utwory muzyczne, odejdź w myślach na chwilę do miejsca, gdzie czujesz się bezpiecznie i spokojnie.

Jak sobie radzić ze stresem? Przeczytaj: Trening Jacobsona, czyli jak radzić sobie ze stresem? Przećwicz to!

Rozczarowanie

Nikt z nas nie lubi poczucia rozczarowania. To taki gorzki smak przegranej, który bardzo często wiąże się z utraconymi nadziejami i wiarą we własnej siły. Co możesz zrobić? Przede wszystkim nie zaprzeczaj faktom, daj sobie możliwość przeżywania tych emocji, żalu czy nawet złości. Tylko nie za długo. „Ogarnij” się poprzez:

zrobienie sobie przerwy w wykonywaniu określonego działania, nie mówię tu o przerwie tygodniowej, a o lekkim oddechu przy pełnionych obowiązkach

zmień perspektywę – czy sytuacja, która wywołała rozczarowanie na pewno ma tylko odcienie negatywne? Może potrafisz wycisnąć z niej coś dobrego?

zajmij się czymś innym – póki co odstaw rozczarowujące działania, a nawet w miarę możliwości zamknij ten rozdział. Wrócisz tam po czasie, silniejszy.

nie porównuj – nigdy nie jesteś wstanie porównać dwóch podobnych sytuacji kropka w kropkę. Zawsze istnieją czynniki różniące, tj, czas wykonywania pracy, osoby ocieniające czy nawet twoja dyspozycja dnia.

Czy mogę próbować tłumić trudne emocje w pracy?

Tłumienie emocji nie do końca pozytywnie wpłynie na twoje działanie. Musisz w pewien sposób przeżywać złość, smutek, rozczarowanie czy frustrację. Problem polega na tym, że bardzo często są te emocje, które trudno nam okazywać publicznie w miejscu pracy. Jednakże, postaraj się znaleźć swoje techniki wyciszania, a przede wszystkim uważaj na zapalniki, czyli na momenty, które doprowadzą cię do tych emocji. To je powinieneś spróbować wyciszać i tłumić. Niech emocje towarzyszą nam w każdym momencie dnia, a od nas musi zależy co z nimi zrobimy – musimy je kontrolować.

Samokontrola

Samokontrola to najlepszy kierunek działania i zarządzana emocjami, ale i zdecydowanie najtrudniejszy. Czasami upłynie wiele czasu nim wyuczymy się pewnych mechanizmów obronnych. Musimy nauczyć się z takimi emocjami żyć i funkcjonować mimo barier, które potrafią one na nas nałożyć. Wszystko zależy od naszej dojrzałości emocjonalnej.

Czy znasz już formę wypowiedzi w konstrukcji „komunikat ja”? Koniecznie przeczytaj o nim: Komunikat Ja – Twoje emocje i potrzeby. Po co i jak go zastosować?

Komunikacja

Komunikacja to słowo klucz – komunikacja z sobą samym, a także z otoczeniem. To właśnie mądra rozmowa pomoże nam zrozumieć zachowania szefa, współpracownika czy klienta, pomoże ujarzmić trudne emocje w pracy. Nigdy nie wchodź na drogę roszczeniowej postawy, z drugiej strony też jest człowiek. Komunikuj się z sobą samym, bądź dla siebie dobrym i nie dopuszczaj do odpalenia zapalników trudnych emocji.

Nie jesteśmy w stanie uniknąć trudnych sytuacji, spotykamy je codziennie na swojej drodze, a one często powodują trudne emocje tj. frustracja, nerwowość, złość. Jedyne co możemy zrobić, to nauczyć się radzić sobie z nimi. Kontroluj je, tak aby, one nie zaczęły kontrolować ciebie. Jeśli masz ochotę podziel się ze mną swoimi doświadczeniami. W jaki sposób radzisz sobie z trudnymi emocjami na gruncie zawodowym?

Proponowane artykuły:

Lektury warte polecenia:

  • Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Wydawnictwo Edgar – KLIK po książkę 

    taniaksiazka.pl
kompetencje miękkie kursy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.