Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wizerunek firmy wpływa na chęć podjęcia w niej pracy? Zapewne tak, ale czy popatrzyłeś na ten proces z drugiej strony? Czy wiesz, że wiele firm wprowadza w swojej organizacji szereg działań, które mają za zadanie utrzymać zadowolenie i przyciągnąć nowe pracownicze talenty? Poznaj employer branding, gdzie wizja „pracodawcy z wyboru„ tworzy odpowiedni wizerunek firmy jako miejsce przyjazne pracownikowi. Jak więc budować employer branding?
Reputacja firmy wpływa nie tylko na klientów, ale także na jej potencjalnych pracowników. Niestety niewiele firm wie, jak stworzyć skuteczną strategię marki i ją wdrożyć. Twoja marka pracodawcy to Twoja reputacja jako pracodawcy i obejmuje wszystko, od procesów rekrutacyjnych, po kulturę firmy, wartości i korzyści, to Twoja tożsamość jako pracodawcy. Skuteczna strategia budowania marki pracodawcy to jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie, zaangażowanie i zatrzymanie najlepszych talentów pracowniczych, dlatego tak ważne jest pielęgnowanie tej silnej marki.
Czym jest employer branding?
Employer branding to proces budowania pozytywnej reputacji firmy jako pracodawcy, celem pozostawania oraz przyciągania do niej najlepszych pracowników. Strategia zaprojektowana w celu wzmocnienia marki pracodawcy może obejmować promowanie danych wakatów w firmie, podkreślanie satysfakcji pracowników oraz prezentowania jej kultury, inicjatyw i wartości. Employer branding polega na opracowaniu strategii dotarcia do potencjalnych pracowników i tworzeniu pozytywnych skojarzeń z firmą i jej kulturą. Mówiąc prościej, masz stać się firmą, w której ludzie chcą pracować z wewnętrznych pobudek, nie z przymusu. EB to suma wszystkich wrażeń, jakie potencjalni pracownicy mają na temat firmy jako pracodawcy, a te opinie obejmują to, co firma mówi o sobie, co inni mówią o firmie i jak firma zachowuje się wobec swoich obecnych, byłych i potencjalnych pracowników. Jak dla mnie employer branding to pewnego rodzaju obietnica, którą firma składa swoim obecnym i przyszłym pracownikom.
Dlaczego employer branding jest ważny?
Marka pracodawcy jest tak ważna, ponieważ:
- Osoby poszukujące pracy chcą pracować w firmie o dobrej reputacji.
- Potencjalny pracownik o wiele częściej niż kiedyś zwraca uwagę na reputację, wartości i kulturę organizacji danej firmy. Jest wysoce prawdopodobne, że przed złożeniem cv zbada opinie o firmie i chętniej odpowie na ofertę pracy od firmy o lepszej reputacji.
- Budowanie marki pracodawcy może pomóc przyciągnąć do Twojej firmy najlepsze pracownicze talenty, dzięki czemu możesz znaleźć idealnego kandydata na określone stanowisko. Pozyskałeś świetnego specjalistę.
- Silna marka pracodawcy może poprawić zatrzymywanie pracowników w firmie pracowników, czyli retencję firmy. Pracownicy, którzy są pozytywnie nastawieni do swojej firmy, są bardziej skłonni do pozostania w firmie na dłużej i są też bardziej skłonni polecić firmę innym jako świetne miejsce do pracy.
- EB pomaga wyrazić wartości Twojej firmy. Employer branding może pomóc w ustaleniu i komunikowaniu wartości Twojej firmy, przewodnich zasad, które rządzą sposobem działania Twojej firmy.
- Employer branding może wyróżnić Cię na tle konkurencji, silna marka pracodawcy może pomóc Ci wyróżnić się z tłumu i zostać firmą, w której ludzie chcą efektywnie pracować.
- Dobra strategia budowania marki pracodawcy angażuje również Twoich obecnych pracowników, ponieważ ci pracownicy, którzy są pozytywnie nastawieni do swojej firmy, są bardziej skłonni do produktywności i efektywniejszej pracy.
- EB pomaga zbudować reputację firmy jako pracodawcy z wyboru. Firmie znanej z tego, że jest świetnym pracodawcą, łatwiej będzie przyciągać i zatrzymywać dobrych pracowników.
- Ostatecznie employer branding polega na tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy, co może przynieść wiele korzyści: w myśl pracownik jest potencjalnym klientem, a szerzej, klienci doceniają przyjazne środowisko pracy danej firmy i chętniej wybierają produkty pozytywnej pracownikom organizacji.
Jak budować employer branding?
Markę pracodawcy możemy rozwijać w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym danej firmy.
Zewnętrzna marka pracodawcy
Zewnętrzny branding pracodawcy ma na celu stworzenie i utrzymanie wiarygodnej reputacji marki wśród ogółu społeczeństwa. Branding zewnętrzny kieruje swoje strategie na tworzenie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Jak?
Zainwestuj w content marketing
Rozwijanie marki pracodawcy odbywa się przede wszystkim poprzez większą widoczność w Internecie. Musisz zatem stworzyć spójną stronę internetową. Pamiętaj także o naturalnym pozyskiwaniu odbiorców dzięki pozycjonowaniu strony (SEO). Jak możesz tworzyć wieź z obecnymi i przyszłymi pracownikami? Możesz udostępniać różne rodzaje treści typu:
- Codzienne życie firmy (stanowiska pracy)
- Wyjazdy firmowe pracowników (te zawodowe typu targi, ale i mniej formalne jak wyjazdy integracyjne)
- Pomieszczenia firmowe (wyposażona kuchnia, piłkarzyki itp.)
- Słowa pracowników (wywiady lub zdjęcia zespołu)
- Sukcesy firmy (nowa umowa, zrealizowane projekty)
- Oferty pracy
Social media
Obecność w serwisach społecznościowe tj. Facebook, Instagram, Linkedin bądź Twitter to już obecnie standard. Social media są centralną osią rozwoju marki pracodawcy dla firm. Są one nawet bardziej żywe niż strona internetowa, zwiększają widoczność, podkreślając wiedzę, działania i codzienne życie pracowników danej firmy. Bezcenne są interakcji ze społecznością.
Blog
Blog też jest jedną z dźwigni Twojej widoczności online. Poprzez swoje artykuły na blogu podkreślasz kompetencje swoich pracowników, zaznaczasz swoją tożsamość dzięki przyjętemu tonu i stylowi pisania. Blogi to też sposób na udzielenie głosu pracownikom. W jaki sposób? Powierzając im pisanie artykułów eksperckich lub przeprowadzając z nimi regularne wywiady, aby przedstawić ich punkt widzenia na określony temat.
Strona kariery
Pamiętaj o stworzeniu na Twojej stronie internetowej mocnej zakładki „Kariera”. Potencjalni pracownicy muszą znaleźć tam pewne kluczowe informacje, tj. aktualne oferty pracy, kluczowe dane firmy, wartości, historia firmy, referencje pracowników itp.
Wewnętrzna marka pracodawcy
Branding wewnętrzny odnosi się do strategii, którymi kieruje się firma, aby zmotywować swoich pracowników. Celem jest zapewnienie im komfortu w środowisku pracy poprzez oferowanie zachęt, które mogą mieć postać choćby bonusów finansowych; prezentów, takie jak gadżety techniczne (słuchawki itp.) oraz nagród za wybitne wyniki.
Jak opracować strategię Employer Branding?
Budowanie marki pracodawcy wymaga czasu i długofalowej pracy oraz stosowania od samego początku odpowiedniej strategii. Przyjrzyj się poniższym wytycznym:
1. Zrozum swoje cele.
Ocena bieżących potrzeb Twojej firmy powinna być Twoim priorytetem.
2. Stwórz idealne opisy stanowisk dla swoich pracowników.
Czy wiesz kogo chcesz pozyskać dla swojej firmy? Co ta osoba powinna sobą reprezentować? Ty wiesz, ale powiedz szerzej o tym, właśnie poprzez stworzenie właściwego opisu danych stanowisk, które umieścisz w ofercie o pracę.
3. Jasno określ wartość swojej firmy
Ludzie szanują tylko to, co cenią. Nowi pracownicy są znacznie bardziej otwarci na Twoją ofertę pracy, gdy widzą wyraźnie co dana firma oferuje.
4. Buduj doskonałe środowisko pracy, ale nie koloryzuj.
Jeśli obiecujesz coś nowo zatrudnionym pracownikom, to musisz dotrzymać tej obietnicy, ponieważ osiągniesz efekt odwrotny. Nie koloryzuj, ponieważ Twoi pracownicy poczują się oszukani i z pewnością podają ten fakt dalej w obieg.
Employer branding polega na tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy, co może przynieść wiele korzyści zarówno firmie, jak i jej pracownikom. Dzięki starannemu przygotowaniu i wdrożeniu odpowiednich działań masz możliwość rozwinąć skrzydła swojego biznesu.