Myśląc o własnym dochodowym biznesie bardzo często sięgamy myślą do modelu opartym na franczyzie. Na samym początku przygody z handlem, system ten jawi nam się jako wygodne rozwiązanie, które daje wolność i możliwość rozwoju. Jednak, czy ta forma współpracy na pewno przynosi same korzyści?
Czym jest franczyza?
Franczyza (ang. franchising, fr. franchiset) to metoda dystrybucji produktów lub usług z udziałem franczyzodawcy, który ustanawia znak towarowy lub nazwę handlową marki oraz system biznesowy, oraz franczyzobiorcę, który płaci tantiemy i często opłatę wstępną za prawo do prowadzenia działalności pod nazwą i systemem franczyzodawcy. Potocznie, franczyza to kompletny, skalowalny, powtarzalny i dochodowy model biznesowy. Umowa franczyzowa zawierana jest pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą, gdzie franczyzodawca upoważnia franczyzobiorcę do sprzedaży swoich produktów, towarów lub usług oraz daje prawa do używania swojego znaku towarowego i nazwy marki. W zamian franczyzobiorca płaci franczyzodawcy jednorazową opłatę lub prowizję oraz pewną część przychodów. Dzięki temu może dołączyć do franczyzy i korzystać z jej nazwy, produktów, szkoleń, marketingu i sprzętu. Wkupienie się w już ugruntowaną markę może pomóc franczyzobiorcy zmniejszyć ryzyko niepowodzenia firmy. System udzielania tej licencji znany jest od wielu, wielu lat, ewoluuje i rozszerza się, o coraz to nowsze sieci franczyzowe. Po wiele przydatnych informacji na temat franczyz zapraszam cię do urodzenisprzedawcy.pl, do artykułu https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/z-czym-wiaze-sie-biznes-oparty-o-franczyze-zalety-i-wady/ . Za pioniera współczesnej franczyzy wielu uważa McDonald’s, bodaj najpopularniejszą sieć franczyzową świata.
Zalety założenia franczyzy w Polsce
Z podstawowych zalet prowadzenia biznesu franczyzy możemy wymienić:
- franczyzobiorca otrzymuje dostęp do bezpłatnych szkoleń i marketingu
- franczyzobiorca jest częścią ugruntowanej firmy
- mniejsze ryzyko niepowodzenia biznesu – z istniejącą bazą klientów i sprawdzonym doświadczeniem na rynku łatwiej jest przewidzieć rentowność i sukces (możliwość szybszego zarobku)
- franczyzobiorca nie musi wydawać pieniędzy na szkolenia i pomoc, ponieważ zapewnia to franczyzodawca
- czasami franczyzobiorca może uzyskać wyłączne prawa do sprzedaży produktów franczyzodawcy na danym obszarze
- franczyzobiorca poznaje techniki biznesowe i tajemnice handlowe marek
- sprawdzony, skuteczny model biznesowy prowadzenia przedsiębiorstwa
- wsparcie i wskazówki – stałe wsparcie i dostęp do zasobów marketingowych, brandingowych i biznesowych
Wady prowadzenia franczyzy w Polsce
Z podstawowych wad prowadzenie franczyzy możemy wymienić:
- franczyzobiorca musi płacić franczyzodawcy procent swoich zysków, tzw. tantiemy sukces może być ograniczony – może istnieć pułap tego, ile franczyzobiorca może zarobić
- potencjał ukrytych kosztów – oczywista opłata początkowa za zakup licencji, ale mogą pojawić się bieżące koszty obsługi, na które należy uważać
- franczyzobiorca nie może podejmować indywidualnych decyzji biznesowych bez konsultacji z franczyzodawcą
- mniejsza niezależność – franczyzobiorca musi podążać za istniejącymi modelami, produktami i brandingiem, a ogólna kontrola spoczywa na franczyzodawcy
- franczyzodawca może zbankrutować – jeśli franczyzodawca upadnie, franczyzobiorca musi zrezygnować z działalności
- żaden franczyzobiorca nie ma pełnej kontroli nad swoim biznesem; zawsze musi przestrzegać zasad i warunków franczyzodawcy
Czy franczyza w Polsce się opłaca?
Franczyzy to jeden z fundamentów małego i średniego biznesu w Polsce; z roku na rok przybywa zarówno sieci, jak i punktów franczyzowych. Wielu przedsiębiorców skuszonych zostaje wizją ugruntowanego modelu biznesowego. Jednak pamiętajmy, franczyza może być niebezpieczna, czasami nie wystarczy wejść pod parasol większego partnera, wywiesić znane logo i czekać na klientów. Wchodząc w biznes oparty na franczyzie należy się upewnić co do słuszności swojej decyzji. Pierwsze co – dokładnie przeczytać umowę, przeanalizować nie do końca zrozumiałe aspekty (nawet wraz z radcą prawnym). Franczyzodawca może nałożyć ograniczenia dotyczące sposobu prowadzenia działalności, a franczyzobiorca musi przestrzegać umowy, która może (!) zawierać uciążliwe warunki. Przedsiębiorcy muszą przestrzegać wytycznych marki i firmy oraz być odpowiedzialnym za budowanie bazy klientów, zamawianie zapasów, utrzymywanie kontroli nad administratorem firmy oraz przestrzeganie wytycznych BHP. Jak każdy biznes, wymaga pracy, wiedzy i oddania, a jego opłacalność zależy od wielu czynników, choćby od kosztów prowadzenia firmy w Polsce, tj. opłaty ZUS i podatki.
Zainwestowanie we franczyzę lub zostanie franczyzodawcą może być świetnym, dochodowym modelem biznesowym. Jednakże należy powtórzyć, zanim wybierzemy jakąkolwiek inwestycję franczyzową, należy zrozumieć, co oferuje system franczyzowy i uzyskać wsparcie wykwalifikowanego prawnika franczyzowego. Franczyza może być genialna okazją dla stworzenia własnej firmy, ale jednak na czyjś warunkach.
11/12/2022 o 19:50
Czy Żabka NANO jest dostępna dla franczyzobiorców?