Analiza PEST - jak z niej korzystać, by wyciągnąć jak najwięcej
kompetencje miękkie kursy

Czy słyszałeś kiedykolwiek o dogłębniej analizie rynku dla potrzeb danego produktu? Wielu z nas nic nie mówi skrót PEST, który ma zadanie przygotować dla niego idealny grunt do dalszej dystrybucji. PEST to narzędzie do analizy rynku, które bierze pod uwagę czynniki zewnętrzne: polityczne, społeczne, ekonomiczne i techniczne, które mogą wpływać na biznes. Sprawdź, jak możesz wykorzystać je swoim marketingu.

Czym jest analiza PEST?

Jak wyżej zostało wspomniane analiza PEST to narzędzie do analizy rynku, które bierze pod uwagę czynniki zewnętrzne, które mogą wpływać na biznes. PEST to akronim składający się z czterech liter, z których każda oznacza inny czynnik zewnętrzny, a w której można umieścić wiele kluczowych problemów, z którymi boryka się firma. PEST oznacza czynniki polityczne (P), ekonomiczne (E), społeczne (S) i technologiczne (T), a ich analiza pomaga wielu biznesom podejmować trafniejsze (a nawet strategiczne) decyzje biznesowe. PEST jest podobna do analizy SWOT (która oznacza siłę, słabość, szanse i zagrożenia) i oba te narzędzia służą do pomiaru rynku.

Analiza PEST – czynniki

Czynniki polityczne

W analizie PEST „P” oznacza środowisko polityczne, które obejmuje przepisy rządowe lub wszelkie zdefiniowane zasady dla tej konkretnej branży lub firmy (przepisy rządowe, które również kontrolują konkurencję w branży). Zawarte są tu badania polityki podatkowej, która obejmuje ewentualne zwolnienia, prawo pracy, przepisy dotyczące ochrony środowiska itp. Czynniki polityczne mogą mieć ogromny wpływ na charakter środowiska biznesowego poprzez tworzenie praw i regulacji przez rząd.

Czynniki ekonomiczne

Litera „E” w analizie PEST oznacza czynniki ekonomiczne, które mierzą otoczenie gospodarcze, badając czynniki makro i mikroekonomiczne, tj. stopy procentowe, wzrost gospodarczy, kurs walutowy czy stopa inflacji. Czynniki te znacznie wpływają na kierunek zarządzania firmą w czasie obecnym, a także w dłuższej perspektywie.

Czynniki społeczne

„S” oznacza czynniki społeczne, które tworzą otoczenie makro organizacji. Czynniki te obejmują cechy demograficzne populacji, wartości, kulturę, styl życia i pomagają oszacować potencjalną wielkość rynku. Czynniki społeczno-kulturowe mają duży wpływ na opracowanie i wdrożenie skutecznej strategii marketingowej firmy. Trendy populacyjne, względy żywieniowe, etyka i media oraz nawyki związane z wydatkami to tylko niektóre z czynników, które wchodzą w zakres kwestii społecznych.

Czynniki technologiczne

Litera „T” w analizie PEST oznacza technologię (która ulega bardzo szybkiej zmianie). Czynniki te związane są postępem technologicznym, automatyzacją, innowacyjnością. Głównym celem firm w tym obszarze jest szukanie sposobów na wycofywanie przestarzałych systemów, wprowadzanie nowości i na odróżnienie się od konkurencji.

Analiza PEST w marketingu

Analiza PEST umożliwia ocenę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w celu zrozumienia otoczenia biznesowego i opracowania solidnej strategii marketingowej. Czynniki PEST zapewniają szersze spojrzenie na środowisko marketingowe w celu szczegółowego planowania, które pozwoli na wykorzystanie szans i zminimalizowanie ryzyka. Analiza PEST w marketingu to ramy do oceny otoczenia zewnętrznego, w którym działa biznes, a zrozumienie sytuacji rynkowej pozwoli tworzyć skuteczne kampanie marketingowe.

W każdej firmie dział marketingu jest integralną częścią jej produktów i usług. Jeśli strategia zostanie opracowana i wdrożona z powodzeniem, firma może osiągnąć pożądane cele i zrealizować zamierzone zadania. Z przykładami zastosowania analizy PEST wykorzystywanej w marketingu e-commerce zapoznaj się na blogu Harbingers.io: Strategiczne decyzje w marketingu e-commerce. Analiza PEST i 5 sił Portera. Firmy na całym świecie przeprowadzają analizy środowiskowe, aby ocenić otoczenie biznesowe, które ma wpływ na całą branżę, a analiza PEST pomaga w podejmowaniu strategicznych decyzji, planowaniu działań marketingowych oraz opracowywaniu produktów i badaniach.

kompetencje miękkie kursy

3 komentarze dla “Analiza PEST – jak z niej korzystać, by wyciągnąć jak najwięcej”

  1. recept napisał(a):

    Bardzo ciekawa analiza. Kojarzę skądś, jednak nie pamiętam skąd. Naprawdę ciekawy temat.

  2. Agencja Marketingowa napisał(a):

    Kasiu jak zawsze świetny artykuł, brawo. My w naszej agencji marketingowej analizę PEST wykorzystujemy przy budowanie strategii marketingowej, wprowadzania produktów na dany rynek, szczególnie jest potrzebna przy budowanie wdrażania produktów na rynkach zagranicznych, a już na pewno na tych, na których klient jeszcze nie był ze swoją ofertą.

  3. salko napisał(a):

    Analizę PTSD kojarzę. Bardzo ciekawy i kreatywny temat. Na pewno warto przeczytać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *